Busvervoer Nederland heeft er alle begrip voor wanneer touringcarondernemers de mondkapjesplicht niet langer handhaven
Het kabinet maakte op dinsdag 15 februari bekend dat de mondkapjesplicht in het touringcarvervoer (en tevens in het openbaar vervoer) blijft gelden. Een voor de sector raar besluit, waarover zij niet werd geconsulteerd. Het zorgt er namelijk voor dat de branche zich niet kan herstellen van de enorme coronaverliezen, terwijl overal in Nederland de maatregelen versoepeld worden en het touringcarvervoer uitermate veilig is.
Reizigers blijven weg zolang de mondkapjesplicht in de touringcar blijft. “De mondkapjesplicht zorgt ervoor dat de klant onze bussen als onveilig ziet, terwijl de ondernemers alles op orde hebben,” zegt Busvervoer Nederland-voorzitter Bertho Eckhardt. “Klanten blijven weg en wijzen daarbij naar de mondkapjes, zo merkten de bedrijven afgelopen zomer al. Ondernemers wordt het zo alsnog onmogelijk gemaakt zelf hun broek op te houden, terwijl de rest van de samenleving opengaat. Alle begrip dus wanneer ondernemers besluiten wat losser om te gaan met de mondkapjesplicht.”
Het besloten busvervoer wordt ten onrechte over één kam geschoren met het openbaar vervoer en de luchtvaartbranche. Touringcarondernemers vervoeren vaak vaste groepen waarvan de individuele leden elkaar goed kennen, zoals klasgenoten, sportteams of verenigingen. Wanneer je elkaar kent, let je op elkaar. De kans op besmettingen is door die sociale component alleen al vele male kleiner dan in het anonieme ov, in de anonieme luchtvaart of op een grootschalig evenement. Bij samengestelde groepen kunnen ondernemers bovendien een gezondheidscheck vooraf blijven doen of de reizigers blijven vragen om een zelftest te doen voor ze de bus in stappen, zodat de risico’s zeer klein zijn.
Daarnaast is de ventilatie in een touringcar gelijk of beter dan die van diverse binnenlocaties, waar de mondkapjesplicht wel al grotendeels vervalt. De luchtverversingscapaciteit van de bus-airconditioning is hoog en er bestaat daarnaast de mogelijkheid om de bustussentijds compleet te luchten.
De touringcarsector werd hard getroffen door de coronacrisis. Door reisbeperkingen in binnen- en buitenland daalde de vraag naar vervoer dramatisch. Evenementen gingen niet door, scholen waren lange periodes gesloten. Ondersteuningsritten voor het ov waren niet nodig. Passagiers keken ook voor wat betreft dagtrips de kat uit de boom. Het gevolg van dit alles: ondernemers hadden forse omzetverliezen. Het gemiddelde omzetverlies voor de branche bedroeg over de coronaperiode gemeten ruim 63%. Aangezien busbedrijven kapitaalintensief zijn, staat het water veel ondernemers inmiddels aan de lippen.
Eerder in de coronacrisis hadden de ondernemers wél begrip voor de maatregelen, hoezeer de sector er ook onder leed en hoe slecht de tegelijkertijd ingevoerde steunmaatregelen ook uitpakten voor de sector. Eckhardt, die de overheid oproept de mondkapjesplicht in de touringcar zo snel mogelijk te laten vallen, zegt ook: “De bedrijven kijken uit naar de normale drukte van het touringcarseizoen in het voorjaar, maar door het laten voortbestaan van de mondkapjesplicht is er nu het dramatische vooruitzicht dat ze straks weer niet voluit kunnen ondernemen. De argumentatie van de overheid slaat de plank flink mis. Het enige dat er uit blijkt, is dat men eigenlijk maar weinig sjoege heeft van hoe het touringcarvervoer in elkaar steekt en welke rol zij speelt in de mobiliteit van grote groepen Nederlanders.”
• Busvervoer Nederland heeft er alle begrip voor wanneer touringcarondernemers de mondkapjesplicht niet langer handhaven. Foto De Lijn.