Busworld Europe van 4 tot 9 oktober al voor 90% gevuld; veel Chinese en Turkse busbouwers
Met nu al meer dan 90% van Brussels Expo gevuld, kondigt de 27e Busworld Europe zich veelbelovend aan. Door het faillissement van Van Hool komt er aardig wat plaatsruimte vrij maar die wordt ingenomen door VDL Van Hool en de Egyptische busbouwer MCV, die voor Volvo Bus lijnbussen bouwt. Verder is het Braziliaanse Marcopolo opnieuw van de partij, keert het Spaanse Castrosua weer terug na 14 jaar en duiken er weer heel wat nieuwe Chinese en Turkse busbouwers op.
Opvallende nieuwigheid op de 27e Busworld Europe, die van 4 tot en met 9 oktober wordt gehouden in Brussels Expo, is de verplaatsing van de opening van hal 2 naar hal 3. Voordien kwamen bezoekers vooraan, aan de kant van het Atomium, binnen in hal 2, waar onthaal, het chauffeurscafé van de Federatie van Belgische Autobus- en Autocarondernemers (FBAA) en enkele kleine stands waren opgetrokken. Dat had alles te maken met de onderkeldering van hal 2 waardoor er geen voertuigen geplaatst konden worden. Daarom wordt hal 2 nu ingeruild voor hal 3 waar de officiële toegang wordt voorzien. Dat is ook recht tegenover de eindhalte van het metrostation Heizel. Dat er voertuigen kunnen worden opgesteld in hal 3 wordt meteen duidelijk, want de blikvanger voorbij de toegangscontrole wordt een stand van de Chinese busbouwer Yutong.
Na de succesvolle Busworld Europe in 2023 gaf menig exposant aan te willen gaan voor een grotere stand, maar dat werd niet altijd geconcretiseerd. Door het faillissement van Van Hool, die een grote oppervlakte innam in hal 5, kwam er heel wat ruimte vrij. De beschikbare oppervlakte wordt voor de helft ingenomen door VDL Van Hool, dat heeft laten opnieuw groots te willen uitpakken. Verwacht wordt dat wellicht de nieuwe Futura-touringcar er onthuld zal worden.
Ook andere constructeurs gaven al aan dat zij met gloednieuwe voertuigen aanwezig zullen zijn. Zo komt Daimler al met zijn intercity-bus Mercedes eIntouro en zal Iveco er zijn met zijn Crossway Elec die als intercity- en schoolbus kan worden ingezet. De Spaanse koetswerkbouwer Unvi zal er zijn nieuwe C26-stadsbus voorstellen. De andere helft van de voormalige Van Hool-stand wordt gevuld door MCV, de Egyptische partner van Volvo. Of zij de door hen gebouwde elektrische Volvo stadsbus 7900 zullen tonen, is alsnog onzeker.
Na veertien jaar afwezigheid keert het Spaanse Castrosua weer naar Busworld. Het Duitse Tremonia, het Braziliaanse Marcopolo, het Roemeense ATT Bus en het Franse Retrofleet, gespecialiseerd in retro-fitting van zware voertuigen, zijn eveneens van de partij. Het noodlijdende Ebusco heeft zijn deelname voorlopig toegezegd maar een officiële reservering was eind januari nog niet bevestigd. (Geert Van Lierde
- Busworld Europe van 4 tot 9 oktober al voor 90% gevuld; veel Chinese en Turkse busbouwers, zoals Yutong bij de officiële ingang in hal 3. Foto Geert Van Lierde.