Cao-eindbod voor werknemers multimodaal vervoer
De 1.200 werknemers in het multimodaal vervoer (gecombineerd vervoer van bussen en treinen) krijgen weer een nieuwe cao, als de vakbondsleden tenminste instemmen met het cao-eindbod van de werkgevers. Het gaat om 1.200 werknemers bij Keolis, Arriva en Qbuzz. De betrokken vakbonden, FNV, VVMC en CNV Vakmensen gaan nu het voorstel neutraal voorleggen aan hun leden in een digitale stemming.
De cao multimodaal vervoer is al op 1 januari 2021 verlopen. Onder meer vanwege de coronacrisis verliepen de onderhandelingen over een nieuwe cao uiterst moeizaam, zegt onderhandelaar Sijtze de Bruine van CNV Vakmensen. “Wat dat betreft zijn we blij dat er nu iets ligt. Alle voorgestelde verslechteringen rond de roosters zijn van tafel. En er ligt nu een duidelijke loonsverhoging. Dat biedt perspectief voor het cao-overleg in het openbaar vervoer, mogelijk komt daar nu ook meer schot in.”
De nieuwe cao heeft een looptijd van twee jaar (van 1 januari 2021 tot 1 januari 2023). Ter compensatie van de gemiste loonsverhoging in 2021 krijgen de werknemers een eenmalige uitkering van 800 euro. Per 1 januari 2022 gaan de lonen omhoog met 2,8%. “Een ander belangrijk punt is dat de zogenaamde wachtjaren worden afgeschaft. Daardoor gaan werknemers sneller door hun loonschaal heen.”
• Een nieuwe cao voor werknemers in het multimodaal vervoer lijkt in zicht. Foto Arriva.