Daimler Buses installeert complete laadinfrastructuur voor elektrische bussen van Stuttgarter Straßenbahnen AG (SSB)
Elektrisch laadsysteem in busremise Stuttgart-Möhringen van Stuttgarter Straßenbahnen AG (SSB) in gebruik genomen
In Stuttgart wordt een belangrijke mijlpaal bereikt voor volledig elektrische lijnbussen in het stadscentrum: op 4 september 2025 werd de laadinfrastructuur van Stuttgarter Straßenbahnen AG (SSB) in de busremise Stuttgart-Möhringen in gebruik genomen.
Het complete laadsysteem, met 28 laadpunten en een laadvermogen tot 180 kW, werd geïnstalleerd door Daimler Buses als hoofdaannemer. De turnkey-implementatie met alle disciplines uit één hand vond plaats in nauwe samenwerking met experts van Daimler Buses Solutions GmbH en hun partners Omexom en Power Electronics. De deelstaat Baden-Württemberg heeft de bouw van het Möhringer-laadsysteem voor het lokale openbaar vervoer ondersteund met een subsidie van circa 13 miljoen euro, conform de Duitse wet op de financiering van het gemeentelijk vervoer (LGVFG).
“De bouw van de laadinfrastructuur voor SSB in de directe omgeving van ons hoofdkantoor hier in Stuttgart-Möhringen is iets bijzonders voor ons. Met ons complete pakket aan laadpunten, elektrische bussen en diensten ondersteunen we SSB bij het bevorderen van de elektrificatie van het lokale openbaar vervoer in onze metropoolregio en worden we daarmee een rolmodel voor openbaarvervoerbedrijven in vele andere steden”, aldus Till Oberwörder, CEO van Daimler Buses.
“De deelstaathoofdstad Stuttgart heeft zich ten doel gesteld om tegen 2027 emissiearme elektrische bussen in te zetten op alle lijnbussen in het stadscentrum. Voor SSB is de overstap naar lokaal CO2-vrije bussen de grootste transformatie in bijna honderd jaar lijnbusdiensten in Stuttgart”, benadrukt Thomas Moser, voorzitter van de raad van bestuur en de technische raad van SSB.
Eind april 2025 had Daimler Buses al tien batterij-elektrische gelede bussen eCitaro G en tien brandstofcelbussen eCitaro G van Mercedes-Benz met drie deuren, moderne assistentie- en veiligheidssystemen en hoogwaardige uitrusting aan SSB geleverd. Ze zijn allemaal voorzien van de nieuwste generatie NMC3-batterijen. De eCitaro G brandstofcelbussen zijn eveneens uitgerust met een brandstofcel als range extender en de nieuwe optie van pure waterstof als aandrijfalternatief. Nog eens 43 solo- en gelede bussen, een mix van de Mercedes-Benz eCitaro, eCitaro G en eCitaro G brandstofcel, waarvan sommige al zijn uitgerust met de nieuwe NMC4-batterijgeneratie, zullen door Daimler Buses tot oktober 2026 achtereenvolgens aan SSB worden geleverd.
Tot 28 elektrische SSB-bussen kunnen ’s nachts gelijktijdig worden opgeladen aan de 28 laadpunten in de remise Stuttgart-Möhringen. Overdag kunnen ook extra bussen worden opgeladen. Het laden vindt plaats via de geïntegreerde pantografen die op het frame van het laadsysteem zijn gemonteerd. Deze zakken naar beneden en raken de laadrails op het dak van de bus, een zogenaamd “panto down”-laadproces.
- Elektrisch laadsysteem in busremise Stuttgart-Möhringen van Stuttgarter Straßenbahnen AG (SSB) in gebruik genomen. Foto Daimler Buses.