DB biedt binnenkort tickets aan in de hele EU; Internationale treinreizen worden eenvoudiger
Vroeger was het gefragmenteerd, maar binnenkort kunnen reizigers internationale tickets boeken via de app van de Deutsche Bahn: vanaf het najaar kunnen tickets voor grensoverschrijdende treinreizen door heel Europa eenvoudig worden gekocht via de DB Navigator. Deze innovatie vereist veel randvoorwaarden en het IT-systeem erachter is zeer complex, ontdekte ntv.
Het kopen van tickets voor treinreizen door heel Europa wordt vanaf het najaar eenvoudiger. Deutsche Bahn wordt dan aangesloten op een technische interface die het voorheen gefragmenteerde systeem standaardiseert. Tegen eind 2026 kan DB “tickets voor alle grote spoorwegmaatschappijen in onze buurlanden rechtstreeks verkopen via bahn.de en de DB Navigator-app”, belooft het bedrijf. “Het internationale langeafstandsvervoer bloeit”, zegt Michael Peterson, bestuurslid van DB Langeafstandsvervoer. 2024 was het sterkste jaar in deze sector voor het staatsbedrijf, met een groei van 22 procent ten opzichte van 2019, vóór de coronacrisis.
DB breidt zijn portfolio voortdurend uit met nieuwe verbindingen, meest recent met een directe ICE-verbinding tussen Berlijn en Parijs. Desondanks zijn er tal van problemen met het treinverkeer in Europa. “Er is geen geïntegreerd Europees spoorwegnet”, stelt Matthias Gastel, politicus van de Groenen. Het Bondsdaglid is al jaren betrokken bij de spoorwegen en zit in de raad van toezicht van de spoorweginfrastructuurdochter InfraGo.
De problemen begonnen al bij de aankoop van een kaartje. Grensoverschrijdende reizen vereisen vaak meerdere kaartjes, die afzonderlijk moeten worden gekocht. Dit is niet alleen onhandig. Reizigersrechten gelden ook niet – bijvoorbeeld in het geval van een gemiste aansluitende trein. Kaartjes van concurrenten zoals Flix kunnen sowieso niet via de spoorwegen worden gekocht – aldus Gastel, omdat DB een “afschuwelijk hoge commissie verwacht, die er alleen maar op gericht is om klanten af te schrikken.”
Daar komen nog technische problemen bij de exploitatie van grensoverschrijdende routes bij. “De problemen beginnen vaak al bij het bereiken van een landsgrens”, zegt Sebastian Wilken, die op zijn blog Zugpost over internationale treinreizen schrijft. Dit omvat zaken als stroomvoorziening, besturings- en veiligheidstechnologie en spoorbreedte, maar ook de taalvaardigheid van machinisten.
Tenminste zou het kopen van kaartjes binnenkort eenvoudiger moeten worden. Europese spoorwegen kwamen jaren geleden overeen om de OSDM-interfacestandaard (Open Sales and Distribution Model) te introduceren. Spoorwegbeheerder Peterson spreekt van de “taal waarin Europese spoorwegen en verkoopdienstverleners vervolgens hun gegevens met elkaar zullen uitwisselen.” DB krijgt zo toegang tot de volledige kaartjesportfolio van de betreffende spoorwegen en vice versa.
In eerste instantie geldt dit vanaf najaar 2025 voor de Oostenrijkse en Zwitserse spoorwegen (ÖBB en SBB). Maandelijks komen er dan nieuwe partners bij. “We verwachten dat Europa eind volgend jaar bijna overal verbonden zal zijn”, aldus Peterson. “Dit brengt ons dichter bij een belangrijke doelstelling.” Het boeken van tickets door heel Europa – of het nu gaat om Oslo naar Athene of Warschau naar Barcelona – wordt mogelijk in één boekingsstap via de gebruikelijke verkoopkanalen.
- DB biedt binnenkort tickets aan in de hele EU; Internationale treinreizen worden eenvoudiger. Foto DB.