DB kondigde al een ‘spoorwegchaos’ aan voor Pasen
Pasen is reistijd. Maar voor de Deutsche Bahn (DB) ook traditioneel bouwtijd. Wie er over denkt de oostgrens over te trekken met de trein, kan maar beter de boekingssystemen van de Duitse spoorwegen nauwkeurig bestuderen om geen ultra-lange vertraging op te lopen.
Pasen is bij de Oosterburen reis- èn bouwtijd. De DB weet dit maar al te goed en heeft daarom vooruit gepland: tussen Witte Donderdag en het einde van de vakantie op 24 april worden 50 speciale treinen ingezet op de hoofdlijnen, bijvoorbeeld tussen Berlijn en München. Dat maakte DB wijselijk bekend in een persbericht eind maart. Er stond ook de verplichte tip bij: “Het is raadzaam om een zitplaats te reserveren.” De Frankfurter Allgemeine (FAZ) zou ook dit aanraden: extra eten en veel geduld meebrengen. Vaak sluit DB tijdens ‘bouwtijd’ ook trajecten compleet af. Bijvoorbeeld op het traject tussen Frankfurt en Fulda.
Er rijden niet alleen méér treinen, ze zijn ook veel langer onderweg. Zo duurt de reis tussen Frankfurt en Kassel maar liefst een uur langer. Ook de verbinding Berlijn – München wordt geraakt: normaal een ‘showcaseroute’ die met de ICE in vier uur kan worden afgelegd, duurt het nu twee uur langer met een volledige afsluiting van het traject op de ideale reistijd. Dit zijn slechts de meest prominente voorbeelden, maar er zijn veel meer.
Over deze wijzigingen publiceert de DB wijselijk geen persbericht. De klant ontdekt de langere reistijden zelf wel in het boekingsportaal als hij vol ongeloof naar de ‘opgeblazen’ reistijden staart. De informatie wordt dan wel weer verstrekt aan degenen die in contact staan met reizigersorganisaties, goederenvervoerders en andere railbedrijven. Omdat die nu al koken van woede. Er is al sprake van ‘paaschaos’, hoewel er voor de feestdagen geen storm of een plotseling begin van de winter is aangekondigd. Wat dat betreft is er weinig verschil tussen Duitsland en Nederland, tussen DB, NS en ProRail. Vooral tijdens de feestdagen – traditioneel met minder treinverkeer – wordt meer aan de spoorbaan gewerkt.
Alleen is de paasvakantie niet een echt verkeersluwe tijd. “Mensen willen reizen, ze willen weer de trein nemen”, zegt DB-langeafstandsmanager Michael Peterson enthousiast. Dat blijkt duidelijk uit het stijgende aantal boekingen. “We hebben een beduidend hogere vraag dan vorig jaar rond deze tijd.”
Hieruit blijkt weer eens de slechte planning die critici het staatsbedrijf verwijten: de ene divisie van de groep (DB Netz) weet blijkbaar niet wat de andere doet (DB Station & Service) en wat een ander nodig heeft (DB lange afstand). Nare herinneringen komen op aan de late herfst van vorig jaar, toen de verstoringen dermate enorme proporties aannamen dat het goederenvervoer per spoor in en door Duitsland op de hoofdcorridors “bijna stil kwam te liggen”, zoals verschillende brancheverenigingen klaagden in een brandbrief.
Er is alleen overeenstemming over één punt: “Het is duidelijk dat er gerenoveerd moet worden”, geeft Karl-Peter Naumann toe, erevoorzitter van de passagiersvereniging Pro Schiene. In 2022 investeert de DB-groep het recordbedrag van 13,6 miljard euro in de hoognodige renovatie van de spoorinfrastructuur. In de afgelopen jaren werden er op het hoogtepunt van de bouwwoede op zo’n 800 bouwplaatsen per dag gewerkt. Dit jaar zijn er meer dan 1000 bouwplaatsen.
De enige vraag is wanneer? Het antwoord is explosiever geworden tijdens de coronapandemie, omdat het aantal passagiers de afgelopen twee jaar flink is verschoven. Er was niet alleen een forse terugval, maar ook een forse daling van het aantal zakelijke klanten. Als het aantal nu weer flink stijgt, is dat vooral te danken aan de ‘vrijetijdsreizigers’ – en die reizen graag in het weekend en tijdens de vakanties, dus in de tijd dat de spoorwegen hun spoorwegnet verbeteren.
Daarbij komen de al lang bestaande bedenkingen over een moeilijk te controleren spoorgroep. “We praten al zes jaar over beter onderhoudsbeheer met medewerking van het Ministerie van Verkeer “, klaagt Peter Westenberger, directeur van het European Railway Network (ERN). Keer op keer zou er sprake gaan zijn van een efficiënter onderhoudsplanning en minder gebrekkige crisiscommunicatie. Volgens Westenberger is er niets verbeterd.
- In Duitsland kondigde DB al een ‘spoorwegchaos’ aan met Pasen. Foto DB.