DB presenteert studie over de uitbreiding van het hogesnelheidsverkeer in Europa
De Deutsche Bahn (DB) heeft samen met Europese partnerspoorwegmaatschappijen een studie opgesteld naar de uitbreiding van het hogesnelheidsvervoer in Europa. Het voorstel voor het ‘Metropolitan Network’ omvat de concrete uitbreiding van routes voor snelle passagierstreinen over het hele Europese continent en de simulatie van de mogelijke verhoging van de vervoersprestaties op milieuvriendelijk spoor.
Uitgangspunt van het onderzoek is de zojuist door het Europees Parlement aangenomen ‘Green Deal’ van de Europese Commissie. Met een geplande verdubbeling tegen 2030 en een verdrievoudiging tegen 2050 moet het Europese hogesnelheidsvervoer een belangrijke bijdrage leveren aan de CO2-reductie in de transportsector. In het onderzoek analyseerden de specialisten hoe zo’n ‘Green Deal’-netwerk eruit moet zien om de EU-doelstellingen te halen.
Michael Peterson, DB-bestuurslid voor personenvervoer over lange afstand: “Het is mogelijk om het hogesnelheidsverkeer in Europa te verdrievoudigen. Als de infrastructuur er is, profiteren miljoenen mensen op het continent van aantrekkelijke verbindingen en kortere reistijden. Vooral de spoorlanden in Midden- en West-Europa en nog meer in Zuid- en Oost-Europa profiteren hiervan. Volgens onze berekeningen en simulaties zijn er aantrekkelijke reistijden op geheel nieuwe assen en via nieuwe vervoersknooppunten op het spoor.”
De belangrijkste feiten en cijfers over het ‘Metropolitan Network’:
Het verbindt alle 230 grootstedelijke regio’s en de grote steden in Europa minstens elk uur met hogesnelheidstreinen (agglomeraties van meer dan 250.000 inwoners worden gedefinieerd als grootstedelijke regio’s).
Ongeveer 60 procent van de Europeanen woont in de grootstedelijke regio’s en heeft dus directe toegang tot de hogesnelheidsvervoer – zelfs in regio’s waar nog geen snel treinverkeer is.
De sleutel ligt in de infrastructuur: er moet in totaal 21.000 kilometer spoornetwerk worden aangelegd en uitgebreid in heel Europa. De routes die voor de hogesnelheidstreinen zijn ontworpen, zouden vanaf vandaag (Eurostat 2019) bijna verdrievoudigen van ongeveer 11.300 kilometer tot 32.000 kilometer in 2050. Het netwerk moet snelheden van 300 km/u mogelijk maken.
Voor Duitsland betekent dit dat als de route zou worden uitgebreid, inclusief de routes die al in aanbouw en gepland zijn, de hogesnelheidsinfrastructuur in Duitsland zou toenemen tot ruim 6.000 kilometer. Een andere winnaar zou Polen zijn, dat zijn netwerk meer dan zou vertienvoudigen van de huidige 224 kilometer met 2.760 kilometer.
Wil de ‘Green Deal’ slagen, dan zullen de EU en de lidstaten forse extra investeringen moeten doen en moeten investeren in netwerkuitbreiding in heel Europa. De betrokken spoorwegmaatschappijen willen komend najaar informatie uitwisselen met de politiek. De infrastructuurmaatregelen die nu gepland of in aanbouw zijn, volstaan niet om in 2030 een verdubbeling van het hogesnelheidsverkeer te realiseren.
- DB presenteert studie over de uitbreiding van het hogesnelheidsverkeer in Europa. Een ICE 3 (links) naast een ICE 4 in Keulen. Foto DB.