De Europese Commissie gaat een wetsvoorstel indienen “over uniforme digitale boekings- en ticketdiensten”
Spoorwegen en aanbieders van verkoopdiensten zijn vrij om de OSDM-standaard te implementeren. Het heeft geen invloed op de vergoeding die spoorwegen elkaar betalen voor de ticketverkoop. Spoorwegconcurrent Flix stelt niet betrokken te zijn geweest bij de ontwikkeling. Na contact verklaarde het bedrijf: “Hoewel OSDM een aantal positieve eigenschappen biedt, brengt het ook uitdagingen met zich mee – vooral voor nieuwkomers op de markt.” Flix noemde onder andere de kosten en de complexe implementatie
DB-klanten hebben volgens het bedrijf verschillende voordelen. “Ik kan dan net zo gemakkelijk een internationale reis boeken als een binnenlandse reis”, zegt Peterson. De “Get Price”-melding voor internationale verbindingen is dan grotendeels verleden tijd. In plaats daarvan ontvangen klanten direct prijsinformatie. Bovendien “Ze kunnen ook toegang krijgen tot lage prijzen van andere spoorwegmaatschappijen en deze combineren.” Tijdens de reis krijgen reizigers informatie via hun mobiele telefoon. En: kaartjes voor regionaal vervoer in het buitenland kunnen dan ook gemakkelijker worden gekocht.
Er gebeurt dus iets in het internationale spoorvervoer. Ook Zugpost-blogger Wilken is positief over nieuwe verbindingen zoals Berlijn-Parijs. Er zijn echter veel te weinig van dergelijke verbindingen; hij noemt ze “vuurtorens in een enorme zee van mist”. En Gastel zegt ook dat er veel gebeurt in het internationale langeafstandsvervoer – “maar heel langzaam en het is ongelooflijk complex, onhandig en duur.” Er liggen gewoon ongelooflijk veel stenen op de rails.”
De noodzaak tot actie wordt in Brussel al lang erkend. Nieuwe verbindingen, zoals de geplande tussen München en Rome, worden door de Europese Commissie gesteund. De richtsnoeren van Commissievoorzitter Ursula von der Leyen stellen echter ook dat grensoverschrijdend treinreizen voor veel burgers te ingewikkeld blijven. “Mensen moeten via open boekingssystemen trans-Europese reizen bij meerdere aanbieders kunnen boeken zonder hun recht op terugbetaling of alternatief vervoer te verliezen.”
De Europese Commissie zal een wetsvoorstel indienen “over uniforme digitale boekings- en ticketdiensten”. Dit moet ervoor zorgen dat “Europeanen één ticket op één platform kopen en hun passagiersrechten gedurende de hele reis kunnen uitoefenen.” “In principe heb ik absoluut geen zorgen over wat de Europese Commissie wil reguleren, omdat we precies dezelfde doelen nastreven”, aldus Peterson. Het agentschap wil echter een andere standaard dan OSDM voorschrijven. “Mijn enige zorg is dat we jaren in OSDM hebben geïnvesteerd, dat we het in de IT hebben geïmplementeerd – dat kost geld, dat kost tijd – en dat de EU pas in 2026 met overeenkomstige regelgeving komt.”
- De Europese Commissie gaateen wetsvoorstel indienen “over uniforme digitale boekings- en ticketdiensten”. Redactiefoto.