De Lijn zet voortaan ook telcamera’s en AI in voor haar reizigerstellingen en verkrijgt nauwkeuriger reizigergegevens
De Lijn telt vanaf 2024 het aantal op- en afstappers op haar voertuigen aan de hand van een slim AI algoritme dat de registraties van vervoerbewijzen combineert met tellingen door telcamera’s of zogenaamde ‘people counting camera’s’. Begin mei had De Lijn al 350 camera’s op haar voertuigen. Tegen eind dit jaar hebben 1.600 bussen en trams dergelijke meetapparatuur aan boord.
De grote voordelen van de nieuwe telmethode zijn dat wie zijn vervoerbewijs niet scant voortaan ook in de statistieken komt en dat De Lijn zo rijkere en betere data heeft over haar reizigersstromen. Dat laat toe om het netwerk nog meer vraagvolgend te maken. De Lijn gaf alvast een demo van de nieuwe methode tijdens een persconferentie. De nieuwe methode zorgt er voor dat de reizigersaantallen van De Lijn, die vroeger berustten op niet altijd even precieze schattingen, aanzienlijk nauwkeuriger worden.
Tot en met eind vorig jaar bepaalde De Lijn haar reizigersaantallen aan de hand van twee bronnen. Ten eerste werden de scans met abonnementen, fysieke vervoerbewijzen en cEMV (betalen met bankkaart) die op de voertuigen gebeuren, gebruikt. Ten tweede werden de vervoerbewijzen die niet gescand worden (mobiele tickets en mobiele Lijnkaarten en sms-tickets), a rato van de verdeling van de effectieve scans van fysieke tickets toegewezen aan de verschillende ritten en lijnen. Omdat niet alle abonnees scannen, werd op regelmatige basis onderzoek gedaan naar het scangedrag. Het algoritme waarmee de reizigersaantallen werd bepaald, hield tot slot rekening met een zogenaamde ‘ophoogfactor’.
De Lijn is in november 2022 gestart met een proef op 15 voertuigen met zulke 3d- of ‘people counting camera’s’. De Lijn deed de test om een accurater zicht te krijgen op de bezetting van haar voertuigen. Doel is om de reizigerscijfers uit de registraties op de voertuigen aan te vullen. De camera’s bleken effectief en tellen tot 95% nauwkeurig het aantal op- en afstappers.
Na de geslaagde proef werd beslist om een representatief staal van het voertuigenpark uit te rusten: zo krijgt De Lijn een vollediger beeld van de reizigersaantallen. Daarbij wordt erover gewaakt dat er een goede geografische spreiding is en een goede verdeling op vlak van typevoertuig. Er worden camera’s geïnstalleerd op alle mogelijke types bussen van De Lijn zelf (stads- of streekbussen, gelede bussen…), bij de exploitanten, en op de eigen trams.
Een slim algoritme dat draait op Artificiële Intelligentie, koppelt de telgegevens van de camera’s met de bestaande registraties via MOBIB-kaarten en andere tickets. De registratie van vervoerbewijzen blijft dus noodzakelijk. Bovendien houdt het nieuwe algoritme rekening met een aantal factoren zoals type voertuig, het weer of type dag (schooldag of weekenddag bijvoorbeeld) of type rit (spits of dal) en zelfs het aantal online halte-opvragingen. De nieuwe telmethode houdt meer rekening met veel meer factoren.
- De Lijn zet voortaan ook telcamera’s en AI in voor haar reizigerstellingen en verkrijgt nauwkeuriger reizigergegevens. Foto De Lijn.