De onrust over De Lijn neemt toe – ‘Lokale politici zaten erbij en keken ernaar’ – 1
Vandaag start de tweede fase van de ‘Basisbereikbaarheid’, waarmee De Lijn haar netwerk fors opschudt. De kritiek is niet van de lucht, zeker nu het vervoersbedrijf aan de ene kant zware (inter)stedelijke lijnen versterkt, en anderzijds maar liefst bijna 3.800 haltes (ook in stedelijke gebieden) opheft en de bewoners van landelijke gebieden verwijst naar vraagafhankelijk vervoer. De Standaard kopte vandaag met: “Wordt de big bang bij De Lijn een big fail of een sprong voorwaarts?”. Volgens de krant lopen de verhalen van mensen die slechter af zijn, daar al vlot binnen. “Men wil meer efficiëntie, maar het sociale toegangsticket tot de samenleving verdwijnt.” De krant noteerde ook dat bij de lancering van het nieuwe vervoersplan vandaag de website haperde en de routeplanner niet werkte. Toch wel essentiële tools voor reizigers.
De Morgen vroeg zich dan weer af hoe de lokale politiek in regio’s die in de klappen delen naar de hervormingen bij De Lijn kijkt. De krant vroeg het aan de burgemeesters van drie plaatsen zonder treinstation waar flink gesnoeid is in het aantal bushaltes. “Doodjammer dat de bus nu de afgelegen straatjes niet meer passeert.” Maar het lijkt dat berusting overweegt en men wli het nieuwe systeem een kans geven.
Is een bushalte waar amper volk opstapt het waard om voor te vechten? Dat hangt er maar van af aan welke Vlaamse burgemeester je het vraagt. Sommigen zien met het nieuwe vervoersplan, dat op 6 januari ingaat, wel erg veel bushaltes verdwijnen in hun gemeente. Toch gaat het niet alleen om die haltes, maken ze zich sterk: in de nieuwe regeling raakt de reiziger veel verder.
Neem Koekelare, in West-Vlaanderen. De gemeente krijgt dit jaar betere busverbindingen naar Torhout, Diksmuide en Oostende. De haltes die verdwijnen zijn allemaal belbushaltes, zegt burgemeester Patrick Lansens (Vooruit). “Van de 37 zijn er 15 een volledig jaar niet gebruikt; 9 zijn minder dan 20 keer in een jaar gebruikt. Kan dat allemaal met belastinggeld? Blijkbaar niet. Mensen mogen niet meer verwachten dat ze een halte aan hun deur krijgen.”
Volgens Lansens is het niet nieuw dat landelijk wonen hand in hand gaat met gebrekkig openbaar vervoer. “Ik ben dertig jaar burgemeester. Ik heb nooit anders geweten dan dat ik met het openbaar vervoer vanuit het landelijke deel van Koekelare nergens geraak. Dat is een ramp.” Hij ziet het nu niet zo somber in. “Het grootste percentage van onze inwoners gaat erop vooruit. We geven het nieuwe systeem een kans.” Hij vertrouwt erop dat het flexvervoer uitkomst zal bieden, en dat er een oplossing komt voor hoogbejaarden en mindervaliden. “Als er kinderziektes zijn of klachten van bewoners, zullen we met De Lijn om tafel gaan.”
- De onrust over De Lijn neemt toe – ‘Lokale politici zaten erbij en keken ernaar’. Redactiefoto.