Deel van de taxi’s in New York verschiet van kleur: van groen naar….?
Iedereen kent de ‘yellow cabs’ van New York City. Maar dat er buiten Manhattan ook andersgekleurde taxi’s zijn, is minder goed bekend. De stad New York is van plan een nieuw type voertuig te testen dat niet langer de kenmerkende groene Granny Smith-appelkleurige look zal hebben van de taxi’s die alleen in Brooklyn, Queens, Staten Island, The Bronx en Upper Manhattan rijden. Deze ‘boro-taxis’ (‘neighbourhood taxis’) zijn bedoeld om delen van New York waar gele taxi’s zich nauwelijks vertonen, ook een taxiservice te bieden. Daartoe lanceerde New York City tien jaar geleden de groene taxi’s.
Opnieuw in de hoop de vraag van passagiers te stimuleren in buurten die van oudsher te weinig gele taxi’s hebben, is vergunningverlener Taxi and Limousine Commission (TLC) van plan een nieuw type huurauto met chauffeur te testen dat niet langer de kenmerkende groene look van de ‘Boro Taxis’ zal hebben.
Er zijn, volgens The City, maximaal 2.500 vergunningen beschikbaar om opnieuw te worden uitgegeven als onderdeel van het proefprogramma, waarbij geen gebruik wordt gemaakt van ritten met een meter of op straat aangehouden voertuigen. In plaats daarvan moeten de nieuwe ritten worden geboekt via een van de 450 aan TLC gelieerde ‘livery-bases’, huurautobedrijven, zoals beschreven in een voorstel dat op de website van de TLC is te vinden.
Het nieuwe programma heeft ook tot doel de kosten voor vergunninghouders te verlagen door het dure groene verfwerk, de meter, voertuigmarkeringen en de daklichten te elimineren. De voertuigen kunnen elke kleur hebben behalve groen of ‘taxigeel’ en zullen voorzien zijn van wat de TLC de “minimaal vereiste markeringen” noemt om ze te onderscheiden van andere huurauto’s met chauffeur. Het proefprogramma vereist niet dat eigenaren van deze huurauto’s een tariefkaart ophangen, een scheidingswand gebruiken of een camerasysteem in het voertuig hebben, in tegenstelling tot de huidige groene en gele taxi’s. De auto’s in het nieuwe programma moeten volgens TLC echter elektrisch, hybride of rolstoeltoegankelijk zijn. Pilotdeelnemers kunnen vanaf 16 mei aanvragen indienen bij de TLC.
De nieuwe plannen komen er omdat het aantal groene taxi’s in de straten van de stad in februari is gedaald tot een nieuw dieptepunt van 891, blijkt uit TLC-gegevens. Dat is een daling, onder invloed van app-taxisystemen zoals Uber en Lyft, van 86% ten opzichte van de piek in juni 2015, toen 6.539 van die groene voertuigen door de straten zwierven en ritjes met een meter aanboden in Brooklyn, Queens, Staten Island, The Bronx en en ten noorden van East 96th en West 110th Streets in Manhattan.
David Do, de TLC-Commissioner, vindt het nieuwe programma veelbelovend: “Het is rechtstreeks gebaseerd op input van de For Hire Vehicle-sector en, op voorwaarde dat de commissie voor vooruitgang stemt, zijn we verheugd om te zien wat er gebeurt”, vertelde hij The City. “We zullen zowel de vraag naar deze vergunningen als de daaruit voortvloeiende ritaantallen zeer nauwlettend volgen.”
Hoewel de TLC zei dat het proefprogramma geen directe gevolgen heeft voor de eigenaren die momenteel een vergunning hebben om groene taxi’s te besturen, zeiden die chauffeurs dat de veranderingen wijzen op een aantal problemen waarmee de groene taxisector worstelde sinds ze in 2013 werd geïntroduceerd, zoals weerstand van veel gebruikers tegen metertarieven.
“Je voelt soms druk van de passagiers als ze zeggen: ‘Waarom zet je de meter aan?'” zei Rodney Villegas, een 43-jarige ‘Boro Taxi’-chauffeur. “Ik heb zelfs passagiers uit de auto zien stappen en zeggen dat ze niet gaan betalen wat er op de meter staat.” Collega-taxichauffeur Kwaku Amofa, 66, zei dat hij regelmatig passagiers tegenkomt die liever geen metertarief betalen. “Sommige mensen vragen je om de meter uit te zetten, bijvoorbeeld: ‘Kunnen we een vast tarief doen?'”, zei Amofa. “Het is veel druk, maar ik werk op de meter.”
• Deel van de taxi’s in New York verschiet van kleur: van groen naar….? Foto NYC.gov.