Deutsche Bahn denkt 150 miljard euro nodig te hebben voor spoorverbetering
De Deutsche Bahn (DB) denkt 150 miljard euro nodig te hebben om het sterk verouderde Duitse spoorwegnetwerk op de lange termijn geheel te moderniseren, aldus Werner Gatzer, de voorzitter van de raad van toezicht van DB in een gesprek met het magazine Focus. “De DB heeft problemen en die moeten we verbeteren”, zei Gatzer. “De infrastructuur is te oud, te vol en te gevoelig voor verstoringen.” Hij denkt dat “minstens” 150 miljard euro nodig is voor investeringen in de komende tien jaar. Met een netwerk van zo’n 34.000 kilometer heeft de DB het grootste spoornetwerk van Europa.
Duitsland kampt de laatste jaren met aanhoudende vertragingen op het spoor. DB dringt al langer bij de Duitse regering aan op massale investeringen in het omvangrijke spoorwegnet van het land. Vorige week werd bekend dat de spoorvervoerder in 2024 de slechtste punctualiteitscijfers in decennia had, vooral met de IC’s en de ICE’s.
Begin vorig jaar stelde de Duitse mobiliteitsminister Volker Wissing een fonds voor, waarin ook private investeerders zouden kunnen deelnemen, om de infrastructuur in het land te financieren. Maar de specifieke details daarvan zijn nooit uitgewerkt. Brancheverenigingen uit de Duitse industrie hebben zich ook achter het idee van een fonds geschaard. Gezien de verstrekkende problemen met het Duitse spoor denken zij ook dat een financiële langetermijnoplossing nodig is. Nu er in februari verkiezingen voor de deur staan, lijkt dit proces nog verder vertraging op te lopen.
- Deutsche Bahn denkt 150 miljard euro nodig te hebben voor spoorverbetering. Foto Duitslandnieuws.