Deutschlandticket: De financiering moet veiliggesteld worden, waarschuwt mobiliteitsorganisatie ACE
De toekomst van het Deutschlandticket is meer dan ooit in gevaar. De tiende wijziging van de Regionaliseringswet voorziet in de overdracht van ongebruikte financiële middelen naar volgend jaar om het Deutschlandticket in 2025 te kunnen financieren. Het is nu onduidelijk of de wet kan worden aangenomen voordat de Bondsdag wordt ontbonden. Zonder de wet bestaat het risico van financiële gaten, waardoor de prijs van het ticket voor Duitsland nog verder zou kunnen stijgen boven de prijsstijging naar 58 euro waartoe al is besloten. Bovendien blijft de langetermijnfinanciering van het populaire ticket door de federale en deelstaatregeringen hoe dan ook open. De regionaliseringswet voorziet slechts tot eind 2025 in een federale cofinanciering van 1,5 miljard euro per jaar. De federale en deelstaatregeringen moeten de OV-diensten permanent versterken als belangrijk onderdeel van de openbare dienstverlening. De Europese mobiliteitsorganisatie ACE roept op tot langdurige ‘beveiliging’ van het Deutschlandticket.
Stefan Heimlich, voorzitter van de ACE, waarschuwt: “Het Deutschlandticket mag geen politieke voetbal worden. Mensen hebben planningszekerheid nodig en het vertrouwen dat duurzame mobiliteit betaalbaar blijft. Het zou onverantwoord zijn als het ticket voor Duitsland in gevaar zou komen door politieke blokkades en een vervroegde verkiezingscampagne. Op dit moment moeten alle democratische partijen beslissen over een geplande wetswijziging ten behoeve van de bevolking, ondanks de breuk in de stoplichtcoalitie. We hebben duidelijke financieringstoezeggingen van politici nodig om het Deutschlandticket op de lange termijn veilig te stellen.”
- Deutschlandticket: De financiering moet veiliggesteld worden, waarschuwt mobiliteitsorganisatie ACE. Foto VDV/LinkedIn.