‘Deutschlandticket’ morgen van start tegen 49 euro als officiële ‘introductieprijs’
Morgen, op de Dag van de Arbeid, gaat het ‘Deutschlandticket’ in Duitsland van start. In de volksmond heeft het kortings-abonnement – want dat is het in wezen – de naam van 49 Euro Ticket gekregen. Onlangs benadrukte de Duitse regering dat dit de introductieprijs was.
Het Deutschlandticket, dat in heel Duitsland (en ook in grensoverschrijdende treinen naar Overijssel) geldig is voor regionaal en lokaal vervoer (met een aantal uitzonderingen, zoals IC en ICE-treinen), gaat op 1 mei in, maar de Duitse ov-organisatie VDV geeft nu al aan dat de prijs van het ticket verhoogd zal moeten worden. Als reden geeft het VDV de inflatie en de stijgende kosten van personeel en materieel.
De Duitse federale regering had benadrukt dat het aanbod van 49 euro per maand slechts een ‘introductieprijs’ was. Dit is een van de redenen waarom de officiële communicatie altijd verwijst naar het Deutschlandticket, niet naar het ticket van 49 euro. Vooral de deelstaten, die de helft van de prijs van het ticket dragen, hadden in het wetgevingsproces aangedrongen om de prijs in de toekomst grotendeels afhankelijk te maken van de vraag: als minder mensen dan gepland besluiten het ticket te kopen, zouden de tekorten die door minder inkomsten ontstaan moeten worden weggewerkt. Nu al duidelijk wordt dat het Deutschlandticket een succes wordt, houdt de federale minister van mobiliteit, Volker Wissing (FDP) zich noch wat op de vlakte over eventuele prijsstijgingen.
Mobiliteitsspecialisten zijn sceptisch over het Deutschlandticket. Ze geloven niet dat het Deutschlandticket in zijn huidige vorm kan voortbouwen op het succes van het negen-euro-ticket. Het kaartje kan voor een bepaalde groep huishoudens, vooral forensen met goede openbaar vervoerverbindingen, betekenen dat ze het zonder auto kunnen doen. Voor deze groep zou dat kunnen leiden tot grote verschuivingen in de mobiliteit, zegt Mark Andor van het Leibniz Instituut voor Economisch Onderzoek (RWI). Eerdere ervaringen met gratis OV-aanbiedingen en het 9-eurokaartje gaven echter aan dat er geen scherpe daling van het autogebruik te verwachten was.
Het ticket wordt in Duitsland zowel door de meeste regionale ov-bedrijven als door Deutsche Bahn verkocht. Ook bieden verschillende bedrijven apps aan waarmee je je kunt abonneren, zoals de vervoersaanbieders Hansecom en Mobility Inside.
Bij controles kan het abonnement dan per chipkaart of gsm-ticket worden getoond. Met een overgangsperiode tot het einde van het jaar worden er ook papieren tickets met een QR-code uitgegeven. Vanuit het oogpunt van de klant maakt het niet uit waar het ticket wordt gekocht. In principe is het Deutschlandticket bedoeld als abonnement. Wie niet opzegt, ontvangt automatisch het ticket voor de volgende maand.
• ‘Deutschlandticket’ morgen van start tegen 49 euro als officiële ‘introductieprijs’. Foto DB.