Deutschlandticket: voor verkeersminister Wissing vooral een digitaliseringsproject
De woordvoerster van het vervoersbeleid van de SPD, Isabel Cademartori, waarschuwt echter dat “de discussie over de prijs en de toekomst van het Deutschlandticket” de acceptatie ervan in gevaar zou brengen en roept op tot “langdurige en stabiele financieringsstructuren” van de federale en deelstaatregeringen
Wortmann, voorzitter van de Vereniging van Transportbedrijven, eist meer geld van de federale overheid. Er is niet eens genoeg geld om het huidige aanbod te behouden, vooral niet om het lokale vervoer uit te breiden. “We willen dringend voorkomen dat we een geweldig nieuw ticket hebben, maar tegelijkertijd minder bussen en treinen hebben.” Maar dat is momenteel een echte bedreiging, waarschuwt Wortmann.
Berlijn gaat zelfs zijn eigen weg met het 29-eurokaartje. Dat het 29-eurokaartje van Berlijn midden in het debat over de langetermijnfinanciering valt, waarmee de hoofdstad vanaf 1 juli haar eigen weg gaat, wordt door Minister van Verkeer Wissing gezien als een “geloofwaardigheidsprobleem”. Als de Berlijnse Senaat meer geld eist voor het Duitsland-ticket, maar tegelijkertijd een nog goedkoper regionaal ticket op de markt brengt. Elk tweede Duitsland-ticket is nu digitaal. Er is echter nog steeds geen centraal digitaal verkoopplatform.
OV-bedrijven kunnen miljoenen besparen, bijvoorbeeld door hun krachten te bundelen en kaartjes te verkopen via een gemeenschappelijk digitaal platform. Ook de federale verkeersminister Wissing eist veranderingen van bedrijven. “Het kan niet juist zijn om alles te laten zoals het altijd was. ‘We hebben meer dan 60 Verkehrsverbünde. We hebben ze niet echt nodig. Je kunt hier gebruik maken van efficiëntiereserves. Dit helpt ook om geld vrij te maken voor uitbreiding.”
Niemand wilde precies voorspellen hoe lang het Deutschlandticket voor zijn eerste verjaardag op 49 euro zou blijven staan. Wissing vertrouwt liever op andere voorspellingen. Voor hem was het Deutschlandticket vanaf het begin een digitaliseringsproject. Hij wil dat de staten en transportbedrijven in de toekomst digitale data verzamelen om het openbaar vervoer beter te kunnen plannen en controleren. Daarvoor moet er nog veel op de achtergrond gebeuren. “Hoe sneller ze vooruitgang boeken, hoe waarschijnlijker het is dat de tweede verjaardag van het Deutschland Ticket net zo gevierd zal worden als de eerste”, meent de federale minister van Verkeer.
- Deutschlandticket: voor verkeersminister Wissing vooral een digitaliseringsproject. Foto Deutschland Ticket/Transdev.