Dramatische val van aantal Londense taxichauffeurs: nu op laagste niveau sinds 1986
Het aantal ‘black cab’-chauffeurs in Londen is met 14.600 op het laagste niveau terechtgekomen sinds 1986. Dat wijzen nieuwe gegevens van de Britse overheid uit. In de meest recente ‘Taxi and Private Hire Vehicle Statistics’ die in juli door het Department of Transport werden gepubliceerd op basis van data die in maart 2022 via enquetes in Engeland en Wales werden verkregen, was er buiten Londen sprake van een terugloop van 6% in taxichauffeurs. Dit ondanks de heropening van de economie na corona en de grote vraag naar vervoer.
Ook in Londen was er sprake van een terugval van het aantal ‘black-cab’-chauffeurs met 6% over de laatste 12 maanden.
Ter vergelijking: tussen 1972 en 2015 steeg het aantal vergunde taxi’s in Londen, Engeland en Wales, maar met verschillende percentages. Maar sinds 2015 gaat de trend in de andere richting, met een scherpe teruggang sinds 2020 wat wijst op de effecten van de coronapandemie. Toch was het aantal taxi’s in 2022 aanzienlijk hoger dan in 1972.
In die periode verviervoudigde het aantal vergunde taxi’s – dus huurauto’s met chauffeur (‘private hire’) niet meegerekend – in Engeland en Wales van 12,400 tot 47,700, terwijl in diezelfde periode het aantal Londense cabs slechts met 44% toenam van 10.100 tot 14.600. Ten dele is de coronapandemie en het verlies van omzet verantwoordelijk voor het lagere aantal taxichauffeurs in Londen, maar ook de felle concurrentie van de huurauto’s (met name Uber) speelt mee. Het gebrek aan chauffeurs dat zich nu bij Uber vertaalt in vaak aanzienlijk hogere ritprijzen (‘surge pricing’) en veel meer door chauffeurs geweigerde (te korte) ritten, speelt de Londense taxi’s dan weer in de kaart.
Ook het aantal mensen dat start met ‘The Knowledge’ – de klassieke Londense stratenkennistest die zo’n vier jaar in beslag neemt – is op een historisch laag niveau beland. Dat is mede een reden waarom vrouwelijke taxichauffeurs nu vrouwelijke ‘Knowledge-kandidaten’ gaan coachen om de tijdrovende test te halen.
Ook spelen de ingrijpende verkeersmaatregelen (veelal ten gunste van fietsers) mee die Londen ten tijde van corona heeft genomen en waardoor wijken, maar ook het centrum van Londen voor taxi’s moeilijk bereikbaar werden. Een aantal van deze maatregelen wordt inmiddels weer teruggedraaid.
- Dramatische val van aantal Londense taxichauffeurs: nu op laagste niveau sinds 1986. Foto LEVC.