Drie Antwerpse premetrostations kunnen niet tijdig ontruimd worden bij brand; Veel cynischer kan politiek niet worden
Minstens drie Antwerpse premetrostations kunnen niet tijdig ontruimd worden bij een groot incident. Dat is op zich al zorgwekkend. Nu blijkt ook dat de vorige Vlaamse regeringen systematisch de waarschuwingen en alarmbellen van De Lijn onder de mat geschoven hebben. Veel cynischer dan dit kan politiek niet worden, schrijft de Gazet van Antwerpen in een standpunt.
Een volledige evacuatie van premetrostation Astrid zou volgens een simulatie, uitgevoerd door het gerenommeerde studiebureau Arcadis, 11 minuten en 44 seconden duren. Bij een tweede simulatie, waarbij rekening gehouden wordt met het gedrag en de leeftijd van mensen die zich in een precaire situatie bevinden, loopt de evacuatietijd op tot maar liefst 29 minuten.
Ook in de premetrostations Groenplaats en Zegel wordt de vooropgestelde evacuatietijd van 6 minuten niet gehaald. In andere stations is het vaak net wel of net niet. Tijd om in te grijpen en de Antwerpse premetrostations beter voor te bereiden op ongewenste, maar niet onmogelijke rampen.
Wat blijkt, dit had al langer kunnen gebeuren. De studies en de noodkreten van De Lijn dateren niet van vandaag. Uit onderzoek van de Gazet van Antwerpen, blijkt dat het openbaarvervoersbedrijf tussen 2012 en 2017 meerdere studies liet uitvoeren en iedere keer de Vlaamse regering op de hoogte bracht van het veiligheidsrisico in de premetrostations. Zwart-op-wit.
Met de vraag om maatregelen te nemen en daarvoor de nodige budgetten vrij te maken gebeurde… niets. Zoals De Lijn zo vaak al jarenlang achteraan in de rij moet gaan staan als de nochtans broodnodige centen om te investeren worden uitgedeeld.
Wanneer een groot deel van de premetro, inclusief de verbinding tussen de beide Scheldeoevers, volgend jaar voor zeven maanden sluit voor hoogdringend en nagelaten onderhoud, is ook dat het gevolg van het jarenlang verwaarlozen van het openbaar vervoer in Antwerpen.
Natuurlijk valt een groot incident met slachtoffers in de premetro nooit helemaal uit te sluiten. Ook niet wanneer De Lijn én de Vlaamse regering er alles aan doen om dat risico tot een minimum te herleiden. Maar het negeren van allerlei signalen dat er moet ingegrepen worden, is schuldig verzuim. Niet meer, niet minder.
Het is nu aan Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) om budget vrij te maken om de veiligheid in de premetrostations te verbeteren. Dat ook zij, in een vorig leven als Vlaams Parlementslid niet de grootste verdediger van tram en bus was, verandert daar niets aan.
- Drie Antwerpse premetrostations kunnen niet tijdig ontruimd worden bij brand; Veel cynischer kan politiek niet worden. Redactiefoto.