Drukke Gentse tramlijn 1 nog meer geamputeerd
Met ingang van 1 september 2025 wordt de Gentse tramlijn 1, een van de belangrijkste van Vlaanderen, nog verder geamputeerd. Lijn 1 verbindt Flanders Expo via Gent-Sint-Pieters en hartje stad met Wondelgem en Evergem. Het voorstedelijke traject tussen het Van Beverenplein en de gemeente Evergem gaat vanwege onderhoud voor minstens drie jaar dicht.
Al eerder, op 6 januari 2024 werd het drukke traject tussen het Sint-Pietersstation en het centrum voor vernieuwing gesloten. Eveneens voor jaren. Een busalternatief is er niet. Bij de vorige vernieuwing in 1990 was er dat wel. Toch wonen in het gebied duizenden mensen.
De Lijn beweert de tramcapaciteit in Evergem en Wondelgem te kunnen opvangen met een verdubbeling van het aanbod op de streekbuslijn 56. Nu al zijn er (school)dagelijks tot dertig bussen door defecten niet beschikbaar voor de dienst. De Reizigersbond wijst erop dat er in de remises Gentbrugge en Destelbergen voldoende chauffeurs zijn maar onvoldoende rijvaardige bussen.
“Chauffeurs worden dan ingeschakeld om bussen te wassen, halteperrons op te frissen, wissels in de juiste stand te leggen in de remise voor de trams van lijn 1 en reizigers op de tramhaltes Gent-Sint-Pieters te informeren. Dagelijks belanden toeristen ongewild in het Universitair Ziekenhuis of in Zwijnaarde, denkend dat de trams die vlak voor het stationsgebouw stoppen naar het stadscentrum rijden.”
De situatie bij het Vlaamse stads- en streekvervoer blijft schrijnend. Zo staat in Gent staat een drie miljoen euro dure Flexitytram (de 6354) na een zwaar ongeval al sinds juni 2023 terzijde. Hij wordt als’ pluktram’ gebruikt. Ook de 6371 kan niet meer worden ingezet. Het Gentse tramnet wordt verder geamputeerd. (Herman Welter)
- Drukke Gentse tramlijn 1 nog meer geamputeerd. Foto Herman Welter.