Duitse ‘Bundesrat’ stemt in met financiering van speciale ov-actie van ‘Neun Euro Ticket’; busbedrijven bezorgd over concurrentie
Nu de Duitse ‘Bundesrat’, de Duitse Eerste Kamer, vandaag heeft toegestemd in de financiering van de drie maanden lange speciale ov-actie met de ‘Neun Euro Tickets’, start in Berlijn morgen al, zaterdag, de verkoop van de kaartjes van negen euro. Voor 9 euro kan een maand lang gereisd worden in de regionale bus of trein met uitzondering van DB-verbindingen als IC en ICE. Vanwege de verwachte grote vraag zullen op sommige bus- en treinverbindingen frequenties worden verhoogd en zal het meenemen van fietsen in de (regionale) treinen waarschijnlijk worden bemoeilijkt. Bus- en touringcarbedrijven in Duitsland (die onder meer werken voor FlixBus) vrezen forse concurrentie van de ov-tickets op langeafstandslijnen.
Met het geplande maandticket – een vorm van compensatie voor gestegen kosten en als (discutabele) promotie van het regionale openbaar vervoer – kunnen passagiers voor negen euro met het lokale openbaar vervoer door Duitsland reizen – in alle steden en over alle netwerkgrenzen. OV-experts betwijfelen of het ticket het ov wel degelijk gaat bevorderen. De verwachting is dat weinige gebruikers na afloop met het ov blijven reizen. Er is geen vooronderzoek gedaan. De eigenlijke effecten van de actie worden pas na afloop onderzocht. Dan wordt ook bekend of een dergelijke promotie-actie zinvol is om het ov-gebruik te bevorderen.
De speciale tickets worden aangeboden voor juni, juli en augustus – elk voor 9 euro per maand en dus aanzienlijk goedkoper dan normale maandkaarten. Dit is onderdeel van het hulppakket waarmee de coalitie van SPD, Groenen en FDP reageert op de hoge energieprijzen. Met de maandkaart kunnen reizigers het hele land door met het lokale en regionale ov – in alle steden en over alle netwerkgrenzen heen. Tickets kunnen ook online of aan de balie van andere vervoerders worden gekocht. Veel verenigingen hebben al laten weten op 23 mei ook tickets te willen gaan verkopen.
Bij de Deutsche Bahn (DB) zijn de tickets al vanaf 23 mei verkrijgbaar. Het ticket is dan verkrijgbaar via de DB Navigator-app en alle andere digitale spoorkanalen, zo maakte de DB zondag al bekend. “Het zal ook beschikbaar zijn bij ongeveer 5.500 Deutsche Bahn-kaartautomaten en in meer dan 400 DB-reiscentra in treinstations.”
Lange tijd was er onenigheid over de financiering. De federale overheid financiert het project door tenminste 2,5 miljard euro over te maken aan de deelstaten om het inkomensverlies te compenseren. Dat vonden de deelstaten onvoldoende. De deelstaten willen juist dat de federale overheid de regionaliseringsfondsen aanzienlijk verhoogt – dit is geld dat de federale overheid jaarlijks aan de deelstaten ter beschikking stelt om het lokale reizigersvervoer per spoor te financieren. Het lijkt er op dat de deelstaten, die in de Bundesrat vandaag nog dwars lagen, hun (extra) geld deels hebben binnengehaald.
Het ticket van 9 euro geeft “een unieke kans om op de lange termijn meer mensen enthousiast te maken voor lokaal openbaar vervoer en klimaatvriendelijk spoor”, zei Jörg Sandvoß, hoofd van de verantwoordelijke spoorwegdochter DB Regio. Volgens de DB is het ticket van 9 euro altijd geldig van de eerste tot de laatste dag van elke maand. Vanaf de start van de verkoop op 23 mei moet het mogelijk zijn om tickets voor alle drie maanden tegelijk te kopen.
- Duitse ‘Bundesrat’ stemt in met financiering van speciale ov-actie van ‘Neun Euro Ticket’. Redactiefoto.