Duitse deelstaten willen op 1 april een 49-euro ticket; mondkapjes blijven verplicht in Duits ov en taxi
Na de conferentie van de Duitse ministers van vervoer, gisteren, is er nog steeds geen overeenstemming over hoe het ticket van 49 euro – de opvolger van het populaire 9 euro ticket – moet worden gefinancierd. De deelstaten willen het op 1 april invoeren. De ov-bedrijven denken dat invoering pas vanaf mei realistisch is. Als het aan de verkeersministers van de deelstaten ligt, zou het in heel Duitsland geldige ticket van 49 euro vanaf 1 april 2023 beschikbaar moeten zijn. Dat zei de voorzitter van de conferentie van verkeersministers, de Bremense verkeerssenator Maike Schaefer.
Open vragen over de financiering moeten echter nog worden uitgeklaard met de federale overheid. Het gaat hier om eventuele extra kosten. Volgens de verkeersministers van de deelstaten moeten deze gelijkelijk worden verdeeld tussen de federale en deelstaatregeringen en gezamenlijk worden gedragen. De deelstaten zijn bereid de helft over te nemen – maar verwachten volgens Schaefer ook een helft van de federale overheid.
Federaal mobiliteitsminister Volker Wissing (FDP) was oorspronkelijk van plan om het ticket begin komend jaar in te voeren. Voor het hele jaar moet in totaal drie miljard euro worden betaald door de federale en deelstaatregeringen om de inkomsten te compenseren die de vervoerders mogelijk mislopen. Als het ticket pas later in het jaar wordt ingevoerd, moeten de kosten tot nu toe naar rato worden verlaagd. Volgens een beoordeling van de ov-sector zou het ticket tot 4,7 miljard euro kunnen kosten, zei verkeerssenator Schaefer (Bremen) na de speciale conferentie. Met name tijdens de introductieperiode zijn extra kosten te verwachten. “We kunnen de ov-bedrijven niet in de regen laten staan”, aldus Schaefer.
De Vereniging van Duitse ov-edrijven (VDV) heeft kritiek op het feit dat de financiering van de federale en deelstaatregeringen wordt afgetopt. Mochten de kosten stijgen, bijvoorbeeld door gestegen energiekosten, dan zouden de bedrijven die zelf moeten dragen. Dat het ticket maandelijks opzegbaar zou moeten zijn, brengt aanzienlijke omzetrisico’s met zich mee, legt algemeen directeur Oliver Wolff van VDV uit. De federale overheid kan het financiële risico niet volledig afwentelen op de ov-sector. Als de financieringsvraag open zou blijven, zou de startdatum volgens Wolff steeds verder worden uitgesteld. “Volgens de huidige inschatting van de politieke processen lijkt een invoering van het ticket op 1 mei ons realistisch.”
“Burgers wachten op het Duitsland-ticket. We hebben klantgericht openbaar vervoer nodig waar mensen gemakkelijk gebruik van kunnen maken. Hoe sneller het kaartje komt, hoe beter,” aldus federaal verkeersminister Wissing. Toch blijft de financiële onenigheid. Volgens Schaefer zouden bondskanselier Olaf Scholz en de deelstaatpremiers de kwestie nu echter de komende week moeten behandelen om opheldering te brengen.
Een ander thema dat gisteren werd opgehelderd: mondmaskers blijven voorlopig verplicht in het Duitse openbaar vervoer. Ook voor taxi’s geldt – als onderdeel van het ov – dat taxiklanten mondkapjes moeten dragen. Tot dusver zijn de verkeersministers het niet eens kunnen worden over een einddatum, aldus Schaefer. Wel streven de ministers naar een landelijk uniforme regeling. Deze vraag moet nu ook worden voorgelegd aan de conferentie van ministers van Volksgezondheid en de deelstaatpremiers.
• Duitse deelstaten willen op 1 april een 49-euro ticket; mondkapjes blijven verplicht in Duits ov en taxi. Foto DB.
Ron Swart
december 5, 2022 @ 11:08 am
Toenmalig staatssecretaris Mona Keizer heeft in februari 2021 in de tweede slaapkamer toegegeven, dat het gebruik van mondkapjes een gedragsexperiment is. Het zit vol giftige stoffen en een daarvan is grafeenoxide. Lees & huiver:
https://indepen.nl/ministeries-en-rivm-wisten-dat-mondkapjes-volstrekt-zinloos-waren/