Duitse mobiliteitsminister Schnieder ontslaat Richard Lutz, de CEO van de Deutsche Bahn; ‘De situatie bij DB is dramatisch’
Minister van Verkeer Patrick Schnieder heeft donderdag Richard Lutz, topman van de Deutsche Bahn (DB) ontslagen. Lutz, die een contract had tot 2027, blijft aan totdat er een opvolger is gevonden. “De situatie bij Deutsche Bahn is dramatisch”, aldus Schnieder. Het is tijd voor een reorganisatie – zowel structureel als qua personeel, legde de CDU-politicus uit na gesprekken met Werner Gatzer, voorzitter van de raad van commissarissen van Deutsche Bahn, en Lutz zelf. Ze kwamen daarom in onderling overleg overeen het contract van Lutz voortijdig te beëindigen.
Schnieder is van plan zijn “Agenda voor tevreden klanten op het spoor” – kernpunten voor de hervorming van Deutsche Bahn – op 22 september te presenteren. “Ik heb altijd gezegd: eerst strategie, dan personeel”, benadrukte de CDU-politicus. “Ons concept staat in de basis; nu is het tijd om de juiste persoon te vinden om het uit te voeren.”
Bij deze selectieprocedure, zei hij, ligt de nadruk op “grondigheid en zorgvuldigheid boven snelheid”. Idealiter zou er al op 22 september een opvolger voor Lutz kunnen worden aangekondigd, aldus Schnieder. Nu Schnieder zijn vertrek heeft aangekondigd, kan Lutz op zoek naar een opvolger – zonder angst dat de geplande verandering aan de top van het bedrijf openbaar wordt.
Schnieder bedankte Lutz voor zijn “grote inzet tijdens moeilijke tijden bij Deutsche Bahn.” Hij was ervan overtuigd dat Lutz “zich in de resterende weken volledig voor de spoorwegen zal inzetten.” De 61-jarige heeft bijna zijn hele carrière bij Deutsche Bahn AG gewerkt. Maar Deutsche Bahn verkeerde tijdens Lutz’ ambtstermijn vrijwel continu in een crisis. Sinds 2020 boekt het staatsbedrijf jaar na jaar aanzienlijke verliezen. In 2024 bedroeg het tekort na belastingen en rente € 1,7 miljard. Tegelijkertijd heeft DB haar klanten boos gemaakt, omdat treinreizen steeds onvoorspelbaarder zijn geworden. Sinds 2022 heeft minder dan twee derde van de langeafstandstreinen hun bestemming op tijd bereikt.
Om dit probleem op te lossen, kondigde Richard Lutz in de zomer van 2022 samen met de toenmalige minister van Verkeer Volker Wissing de volledige renovatie van meer dan 40 hoofdcorridors aan vóór 2030. De routes zullen hiervoor maandenlang volledig gesloten zijn. Ook de nieuwe Duitse regering houdt, althans voorlopig, vast aan dit concept. De renovatie van alle corridors zal echter pas in 2036 voltooid zijn.
Andere doelen uit Lutz’ ambtsperiode lijken nu vrijwel onhaalbaar. Zo stelde Lutz zich bijvoorbeeld ten doel het aantal reizigers in 2030 te verdubbelen. 25 procent van alle goederen zou dan per spoor vervoerd moeten worden. DB Cargo, de dochteronderneming voor goederenvervoer, ziet momenteel zelfs af van veel transportcontracten. Michael Peterson, directeur langeafstandsvervoer van DB, heeft om economische redenen al verschillende intercityverbindingen naar Thüringen, Sauerland en de Allgäu opgeschort. Hij overweegt verdere lijnen naar de deelstaten te staken. Critici van de DB-topman hopen nu op een kans voor een fundamentele koerswijziging bij het Duitse bedrijf. Schnieder liet de details van DB’s nieuwe strategie donderdag grotendeels open. “De spoorwegen moeten punctueel, veilig en schoon zijn; het bedrijf moet sneller, slanker, effectiever en ook zuiniger worden”, zei hij kort en bondig.
- Duitse mobiliteitsminister Schnieder ontslaat Richard Lutz, de CEO van de Deutsche Bahn; ‘De situatie bij DB is dramatisch’. Foto Deutsche Bahn.