Een enorme blamage: Luchthaven Schiphol trekt (vrijwel afgeronde) taxi-aanbesteding op laatste moment in
Vorige week waren al de eerste (voorlopige) resultaten van de vrijwel afgeronde aanbesteding van het taxivervoer op de luchthaven Schiphol in kleinere kring bekend geworden. Het wachten was nog op het aflopen van de periode waarin aanbieders die buiten de boot waren gevallen, nog een protest in konden dienen tegen het verloop van de procedure die al enkele maanden in beslag had genomen. In ieder geval was de Taxicentrale Amsterdam (TCA) een van de gelukkige aanbieders voor deze omvangrijke en uitermate lucratieve (deel)concessies.
Maar de luchthaven zelf besloot de hele aanbesteding vanwege procedurele fouten compleet af te blazen. Een forse blamage voor een van de grootste en belangrijkste vervoersaanbestedingen van taxivervoer in de regio met zelfs landelijke consequenties gezien de herkomst van de deelnemende bedrijven. Bij de Amsterdamse taxichauffeurs – bedrijven en zelfstandige – is alvast onrust ontstaan omdat in het vooruitzicht van deelname aan het Schipholvervoer al elektrische taxi’s – een van de eisen in het bestek van de luchthaven – waren aangeschaft. Aangesloten chauffeurs moeten volgens de voorwaarden van Schiphol fors investeren. Zo moeten ze een leasecontract van 80.000 euro afsluiten bij twee Mercedes-dealers voor een elektrische Mercedes EQS 350 in speciale Schipholuitvoering.
Sinds 2004 besteedt de luchthaven het vervoer volgens Europese regels aan. Vorig jaar werden er met taxi’s en taxibusjes maar liefst 870.000 ritten vanaf de taxistandplaats op Schiphol gemaakt. En sinds 2014 zijn de standplaatsen op Schiphol vergund aan taxi’s en taxibusjes van vervoerders BIOS, Willemsen-de Koning en het Amsterdamse Schiphol Taxi. Chauffeurs van de andere Amsterdamse TTO’s – ondermeer de TCA – rijden vanaf de ‘buffer’, de opstelplaats, als ‘aanvullers’ en krijgen alleen toegang tot de standplaats als er onvoldoende wagens van de concessiehouders zijn.
In principe had de luchthaven de taxiconcessie, die in mei 2022 afliep, eind 2021 opnieuw moeten aanbesteden. Maar doordat vanwege corona het aantal reizigers toen tot een dieptepunt daalde, verlengde Schiphol de termijn tot eind november 2024. Pas dit voorjaar pikte de luchthaven de aanbesteding weer op. In april en mei werden biedingen verzameld. Na ballotage door een interne beoordelingscommissie werden half juli de voorlopige en begin augustus de definitieve winnaars bekendgemaakt. Zij zouden vanaf 1 december a.s. de komende vier jaar vanaf de standplaats op Schiphol rijden, met de mogelijkheid tot maximaal twee jaar verlenging.
Net voordat de nieuwe concessie zou ingaan en terwijl taxibedrijven en zelfstandige chauffeurs grote investeringen doen om aan de strenge (milieu)voorwaarden van de luchthaven te voldoen, trekt de luchthaven de hele procedure in en wordt de ‘voorlopige gunning’ aan de winnaars afgeblazen. Waarom? In een brief aan de betrokken taxibedrijven schrijft de luchthaven dat bij de interne beoordeling ‘fouten zijn gemaakt’, daarom de aanbesteding in te trekken en ‘zo spoedig mogelijk over te gaan tot heraanbesteding’. Dit betekent dat de geïnteresseerde partijen niet alleen investeerden in materieel, maar ook in adviseurs om hun bod te begeleiden – een extra kostenpost.
“We hebben geen andere keuze,” stelt een woordvoerder van Schiphol. “Bij de samenstelling van de beoordelingscommissie is per ongeluk afgeweken van de procedure zoals die was beschreven in de aanbestedingsstukken.” Die commissie bestaat uit vijf medewerkers van Schiphol, elk met eigen expertise, die de biedingen individueel beoordelen zonder van elkaars informatie of oordeel af te weten. Maar tijdens de beoordelingen is informatie over prijs en kwaliteit uit de verschillende biedingen binnen de commissie uitgelekt. Of daarbij ook sprake is van het delen van gegevens met de buitenwereld, zoals – aldus Het Parool – nu in de Amsterdamse taxibranche wordt gesuggereerd, is onduidelijk. De hele procedure oogt alvast weinig professioneel en deze intrekking is bepaald gênant voor een luchthaven van de staatuur van Schiphol.
Een Schipholwoordvoerder denkt dat een nieuwe aanbesteding ‘enkele maanden’ op zich zal laten wachten. “We betreuren deze situatie en nemen de zaak zeer serieus. We streven ernaar zo snel mogelijk tot heraanbesteding over te gaan.” Als de hele procedure opnieuw wordt doorlopen, vergt dat nog eens zes maanden. Onduidelijk is of dat ook betekent dat de concessie tot na de oorspronkelijke einddatum (november 2028) zal duren.
- Een enorme blamage: Luchthaven Schiphol trekt (vrijwel afgeronde) taxi-aanbesteding op laatste moment in. Redactiefoto.