Eerste AI-gegeneerde campagne van Nederland wordt gelanceerd door taxi-app DEXTR
Taxi-app DEXTR lanceert als eerste Nederlandse bedrijf een marketingcampagne die volledig bestaat uit AI-gegenereerde beelden. De digitale en out of home campagne ‘Waar wil jij naartoe?’ werd ontwikkeld in samenwerking met Amsterdams creatief bureau The Wolfgang Project. In de campagne wordt gebruik gemaakt van maar liefst 80 AI-gegenereerde foto’s.
AI-tools zoals Midjourney, Stable Diffusion en Dall-E maken ‘text-to-image’ gegenereerde afbeeldingen mogelijk. Op basis van een nauwkeurige tekstuele omschrijving, prompts genoemd, creëert het programma een beeld. Het levert beelden op van mensen in een bepaalde setting die niet van echt te onderscheiden zijn. Zo kon DEXTR voor zijn campagne meer dan 140 verschillende personen op de achterbank van een taxi krijgen, zonder dat er een camera of modellen aan te pas hoefden te komen. Dit was praktisch onmogelijk geweest zonder AI.
Komen er helemaal geen mensenhanden meer aan te pas bij het maken van passende beelden? Zeker wel. Om te zorgen dat een AI-tool een hoogwaardige foto creëert, is er veel tijd nodig om de juiste prompts te schrijven. Een prompt bevat niet alleen een omschrijving van de persoon en de omgeving, maar ook het camerastandpunt en de belichting worden nauwkeurig beschreven.
Hesling Reidinga (Creative Director en mede-oprichter van The Wolfgang Project) ziet veel mogelijkheden voor zich als het gaat om de toekomst van AI-gegenereerde campagnes: “We staan aan het begin van een nieuw tijdperk waarin niet alleen de gevestigde merken met grote budgetten zich uitgebreide campagnes van hoge kwaliteit kunnen veroorloven. Als creatief juich ik dit toe omdat de creativiteit nu niet langer beteugeld wordt door beperkte middelen. Daarnaast ontstaat er ook meer ruimte om nieuwe dingen uit te proberen en daar word ik altijd enthousiast van.”