Eerste elektrische gelede Volvo 7900EA volgens De Lijn-specificaties geleverd aan Hansea – De Voeght
Op 3 oktober leverde Volvo Bus Belgium de eerste gelede elektrische Volvo 7900EA in ‘De Lijn’ specificaties aan Hansea – De Voeght bij Volvo Truck Center Kampenhout. Deze bus is de 7e elektrische Volvo 7900 voor De Voeght. Zowel De Voeght als Hansea en andere Hansea filialen uiten zich zeer positief over hun ervaringen met de hybride en volledig elektrische bussen van Volvo. De samenwerking met VTC Kampenhout en VTC Brussel verloopt prima.
De gelede variant kan met 40+4 à 49+4 zitplaatsen uitgerust worden en heeft een totale capaciteit van minimaal 120 reizigers. De 12-m versie heeft 36+4 zitplaatsen en een totale capaciteit, in functie van het aantal batterijpakketten, van minimaal 78 passagiers. De 12-m versie is uitgerust met 1 motor van 200 kW; de gelede versie beschikt over 2 motoren voor een totaal van 400 kW. Deze motoren drijven via een tweetraps transmissie een klassieke portaalas aan.
Volvo gebruikt Lithium Ion batterijen van het type NCA met een maximale bruto capaciteit van 470 kWh op de 12m variant en de gelede. Bij CCS laden heeft de klant de keuze tussen ‘Maximum Range’ en ‘Constant Energy Commitment’. Bij deze laatste optie garandeert Volvo een vaste energiecapaciteit over de gehele duur van het contract zodat er bij het plannen van de ritten geen rekening moet gehouden worden met de leeftijd van de batterijen. DC laden kan via CCS2 tot 150kW, de CCS-stekker zit standaard achter de frontklep maar kan optioneel ook boven het rechter voorwiel of helemaal achteraan rechts geplaatst worden.
De bussen zijn uitgerust met tal van veiligheidssystemen. Zo kan de snelheid van de voertuigen eenvoudig begrensd worden op 50 of 30km/u met behulp van een schakelaar op het dashboard of op een willekeurige snelheid via geofencing met ‘Safety Zones’ van Volvo Connect™. Acoustic Vehicle Alerting System, Side Detection System, Pedestrian and Cyclist Detection System zijn standaard op de De Lijn variant. Alle stoelen kunnen, indien de klant dit wenst, ook uitgerust worden met veiligheidsgordels. Verder kunnen de bussen uitgerust worden met cameraspiegels en een achteruitrijcamera of klassieke, elektrisch verstelbare en verwarmde spiegels.
De volledig automatische klimaatregeling maakt gebruik van een warmtepomp om het elektrisch bij-verwarmen te beperken en de bus kan optioneel ook met een standkachel op (bio)diesel of HVO uitgerust worden, waardoor het elektrisch rijbereik aanzienlijk vergroot wordt. Volvo Connect™, het telematica platform van Volvo, verzamelt en verstrekt heel wat nuttige informatie over de dagelijkse inzet van de bussen en voor het optimaliseren van de busvloot.
• Eerste elektrische gelede Volvo 7900EA volgens De Lijn-specificaties geleverd aan Hansea – De Voeght. Vlnr: Jean-Paul Donselaar (Account Manager Volvo Bus Nederland), Stefan De Voeght (Manager De Voeght), Mario Provez (CTO Hansea), Hans Pattijn (Director Volvo Bus Belgium), Luc Dermul (Product Manager Volvo Bus Belux), Kevin Finck (Site Manager Volvo Truck Center Kampenhout) en Frans de Béthune (Fleet Operations Engineer Volvo Bus Belgium). Foto Volvo.