Eerste schip op groene waterstof gedoopt: Watertaxi Rotterdam mikt op compleet emissievrije vloot binnen tien jaar
Binnen 10 jaar moet de gehele vloot van Watertaxi Rotterdam emissievrij zijn. Al dit jaar zette het bedrijf hiervoor de volgende stap met de introductie van de MSTX 22, die op groene waterstof vaart en dinsdag feestelijk werd gedoopt door doopvrouwe Chantal Zeegers, wethouder Klimaat, Bouwen en Wonen van Rotterdam in het bijzijn van CEO Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam. FOTO: Ries van Wendel de Joode/WatertaxiRotterdam.
Rotterdam heeft hiermee de Nederlandse primeur van het eerste kleine passagiersvaartuig dat ervoor geschikt is gemaakt.
De waterstof-watertaxi is ontwikkeld door het SWIM-consortium, een samenwerkingsverband van Watertaxi Rotterdam, de Rotterdamse venture building studio Enviu en de maritieme innovatiebureaus Flying Fish en ZEPP.solutions uit Delft.
Tegelijkertijd wordt in de Rotterdamse haven een bunkerstation aangelegd waar duurzaam opgewekte waterstof kan worden getankt. Doel is om meerdere partijen hiervan gebruik te laten maken, zowel vanaf het water als op land. Zo heeft ook de dienst Stadsbeheer van Gemeente Rotterdam plannen om haar onderhoudsvoertuigen op waterstof te laten rijden.
Watertaxi Rotterdam maakt zich sterk voor emissievrije schepen op alle veerdiensten: op de veerdienst RDM/Heijplaat-Marconistraat/M4H vaart het bedrijf met drie 50-persoons, elektrisch aangedreven watertaxi’s. En op de veerdiensten Charloisse Hoofd-Katendrechtse Hoofd en Plantagelaan – Piekstraat doet het dat met twee 12-persoons elektrische watertaxi’s, die tevens plaats bieden aan 12 fietsen.
Bij rondvaarten en in het vervoer op afroep over korte afstanden maakt Watertaxi eveneens zoveel mogelijk gebruik van de duurzame schepen, waaronder de 8-persoons HNY 6e en de 12-persoons plug in-hybride MSTX 21.
Op jaarbasis reduceert Watertaxi de CO2-emissie van het personenvervoer over water in Rotterdam met circa 1 kiloton. Dat is net zoveel als de gemiddelde jaarlijkse uitstoot van 489 Nederlandse personenauto’s of die van 6,4 miljoen autokilometers op fossiele brandstoffen. Voor het opladen van de elektrische watertaxi’s gebruikt Watertaxi Ecostroom van Eneco, uitsluitend opgewekt uit wind en zon, dus uit schone energiebronnen. Bovendien wekt het bedrijf met 190 zonnepanelen op het Watertaxi-basisstation jaarlijks 50.000 kWh op. Dat staat gelijk aan het gemiddeld verbruik van 18 huishoudens.
- De eerste Watertaxi op groene waterstof in Rotterdam is gedoopt: rechts doopvrouwe Chantal Zeegers, wethouder Klimaat, Bouwen en Wonen van Rotterdam en links (in de boot) CEO Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam. Foto: Ries van Wendel de Joode/Watertaxi Rotterdam.