‘Eindelijk echte winst’ – Uber boekt voor het eerst in zijn bestaan operationele bedrijfswinst
Bijna elke financiële krant opende gisteravond of vanochtend met deze kop of een variant er op: “Eindelijk operationele bedrijfswinst voor Uber.” Toch schitterde het Uber-aandeel gisteren na de bekendmaking van de laatste kwartaalresultaten niet bepaald: na de aankondiging ging het Uber-aandeel in het rood. “Detailhandelaren verwachtten een omzet van 9,3 miljard dollar en dat werd uiteindelijk 9,2 miljard dollar”, aldus een expert bij BNR. Hij voegde eraan toe dat “winst een zeer manipuleerbare factor is”. Het in San Francisco gevestigde bedrijf doet het een stuk beter op basis van een meer betrouwbare vrije cashflow.
Uber, het bedrijf dat onder meer mensen en maaltijden vervoert, rapporteerde voor het eerst in zijn bestaan bedrijfswinst vooral dankzij een sterke vraag naar vervoersdiensten. Ook stopte het bedrijf met dure investeringen in eigen zelfrijdende auto’s. Dat het statuut van de chauffeurs – veelal (schijn)zelfstandigen – daar een belangrijke bijdrage aan leverde – werd nergens genoemd.
Uber boekte in het meest recente kwartaal een bedrijfswinst van 326 miljoen US dollar (297 miljoen euro), vergeleken met een bedrijfsverlies van 700 miljoen US dollar (638 miljoen euro) in hetzelfde kwartaal van 2022, maakte het bedrijf dinsdag bekend. Volgens een nauwkeurig overzicht van de Britse zakenkrant Financial Times heeft Uber – opgericht in 2009 – de afgelopen negen jaar een operationeel verlies van maar liefst 31,5 miljard dollar (28,7 miljard euro) geleden.
Het sterke kwartaal van Uber, met een netto kwartaalinkomen van 394 miljoen US dollar (359 miljoen euro) en een vrije kasstroom van $ 1,1 miljard (1 miljard euro), markeert de ommekeer die het bedrijf onder Khosrowshahi heeft bereikt. De 54-jarige ex-CEO van Expedia trad in 2017 in dienst bij Uber en volgde de controversiële mede-oprichter Travis Kalanick op als CEO. Onder Kalanick kreeg Uber te maken met grote juridische problemen, zoals het negeren van de lokale regelgeving op het gebied van taxivergunningen en het niet correct inschalen van zijn chauffeurs in veel van de steden waar het actief was. Nog steeds behandelt Uber op vele plaatsen zijn chauffeurs als vaak onderbetaalde schijnzelfstandigen. Kalanick nam uiteindelijk ontslag na klachten over seksisme en discriminatie op het hoofdkantoor van het bedrijf. Onder Khosrowshahi kwam Uber in rustiger vaarwater.
• ‘Eindelijk echte winst’ – Uber boekt voor het eerst in zijn bestaan operationele bedrijfswinst. Illustratie Uber.