FBAA Symposium en Lentereceptie: ‘Belgische bus- en autocarbedrijven zoeken maar liefst 1.535 chauffeurs
De Belgische autobus- en touringcarondernemers hebben 1.875 openstaande vacatures, waaronder 1.535 voor chauffeurs. De Federatie van Belgische Autobus- en Autocarondernemers (FBAA) focuste tijdens een symposium intens op het chauffeurstekort en hoe daarmee om te gaan. Een tweede aandachtspunt betrof de energietransitie naar zero emissie waarbij het van langsom duidelijker wordt dat vooropgestelde streefdata onrealistisch zijn.
Drie jaar na de uitbraak van de coronapandemie kwamen zo’n 350 autobus- en touringcarondernemers afgelopen maandag voor het eerst opnieuw samen voor hun traditionele Lentereceptie. Het voorafgaande symposium belichtte uitvoerig het acute tekort aan chauffeurs. “Onze leden zoeken op dit ogenblik 1.875 nieuwe medewerkers, waarvan 1.535 chauffeurs”, stelde ceo Pieter Van Bastelaere in zijn openingswoord. “Elke dag weer is het voor onze ondernemers puzzelen om alle ritten te kunnen uitvoeren. Dat vormt een enorme uitdaging. Daarom is het niet alleen belangrijk om nieuwe medewerkers aan te trekken maar ook om ervoor te zorgen dat de huidige medewerkers blijven en niet gaan shoppen”.
De aanwezige ondernemers kregen heel wat suggesties aangereikt om chauffeurs positief te benaderen. Zo kan men hen grotendeels zelfs de werktijdenregeling laten invullen volgens hun wensen. Praktijkervaring wijst uit dat hierdoor tussen 85 en 90% van het werkrooster kan worden ingevuld. De overige 10% wordt in onderling overleg vastgelegd waardoor elkeen een voor hem of haar quasi ideale werktijdenregeling heeft.
Ruime aandacht ging naar communicatie waarbij het lang niet volstaat om chauffeurs te informeren via apps, intranet of Whatsapp-groepjes. In grote vervoersbedrijven met meerdere depots vervult de site manager hierin een cruciale rol. Daarnaast kunnen initiatieven zoals de plaatsing van een ideeënbus, een jaarlijks ontbijt met de (hoofd-)directie of een bezoekmoment aan de stelplaats waarbij men ook tijd neemt om met de medewerkers te praten de communicatie tussen management en werkvloer bevorderen.
In het overzicht van de actuele problemen ontbrak de energietransitie niet en wordt het van langsom duidelijker dat de vooropgestelde doelstelling van zero emissie niet haalbaar is. Ann Schoubs, directeur-generaal De Lijn, gaf aan dat men samen met netwerkbeheerder Fluvius bekijkt hoe men rij- en laadtijden op mekaar kan afstemmen zonder geconfronteerd te worden met hoge piekbelasting.
Waterstof wordt gezien als een alternatief en blijft een optie maar de opslagproblematiek en de bevoorrading van waterstof baren zorgen, net zoals de kostprijs ervan. Rond investeringen in elektrische laadinfrastructuur rijzen eveneens vragen qua voldoende stroomsterkte van het net. Ook kijken brandweerkorpsen verschillend naar de veiligheidsvoorzieningen en ontbreekt het aan een algemeen kader voor laadinfrastructuur.
Slotsom is dat de stap naar januari 2026 veel te groot is, ook al omdat de reeds bestelde e-bussen niet tijdig geleverd kunnen worden. De oorspronkelijke, Vlaamse overheidsplannen, bepaalden zelfs dat er bij De Lijn tegen 2026 minstens 512 elektrische bussen moeten rondrijden. Wanneer men alleen nog maar in de stadscentra van Antwerpen en Gent elektrische bussen moet voorzien, is het budget sowieso opgesoupeerd en kunnen er geen andere nieuwe voertuigen worden aangekocht om elders in Vlaanderen te rijden.
Algemeen FBAA-voorzitter Dirk Hellemans gaf tijdens de Lentereceptie aan dat hij van de federatie een krachtige organisatie wil maken die proactief en zichtbaar de belangen van de sector verdedigt. Daarop inspelend bereidt de FBAA onder andere het verkiezingsmemorandum 2024 voor opdat beleidsmakers de noden van de bus- en autocarsector in overweging kunnen nemen bij de opstelling van hun partijprogramma’s. (G.V.L.)
- Drie jaar na de uitbraak van de coronapandemie kwamen zo’n 350 autobus- en touringcarondernemers afgelopen maandag voor het eerst opnieuw samen voor hun traditionele Lentereceptie. Foto FBAA.