Fiat-Familie Agnelli (Exor) verkoopt truck- en busfabrikant Iveco aan Tata Motors en Leonardo: een nieuwe wereldspeler is geboren
De geruchten over de overname zongen al even rond in de media, maar nu is het definitief: Tata Motors neemt Iveco Group over en creëert zo een wereldspeler in bedrijfsvoertuigen. Daarmee bundelen de Indiase voertuigproducent en het Europese Iveco hun krachten in een nieuwe wereldwijde speler op het gebied van bedrijfswagens. De combinatie combineert complementaire capaciteiten, een wereldwijd bereik en een gedeelde strategische visie om groei op lange termijn te stimuleren en aanzienlijke waarde te creëren
De raad van bestuur van Iveco Group beveelt een vrijwillig bod van Tata Motors in contanten op gewone aandelen van Iveco Group aan. De voltooiing van het bod is afhankelijk van de afsplitsing van de defensie-activiteiten van Iveco Group.
Iveco Group NV, een Europese leider in bedrijfsvoertuigen en mobiliteit, en Tata Motors Limited, een wereldleider in de automobielindustrie, maken bekend dat zij een overeenkomst hebben bereikt over de oprichting van een bedrijfsvoertuigengroep met de reikwijdte, het productportfolio en de industriële capaciteit om een wereldwijde leider te zijn in deze dynamische sector.
Het beoogde aanbevolen vrijwillige bod zal worden uitgebracht door TML CV Holdings PTE LTD of een nieuwe vennootschap met beperkte aansprakelijkheid naar Nederlands recht, die volledig, direct of indirect, eigendom zal zijn van Tata Motors. De voltooiing van het bod is onder meer afhankelijk van de afsplitsing van Iveco’s defensie-activiteiten. Het openbaar bod geldt dan ook voor alle uitgegeven gewone aandelen van Iveco Group na de afsplitsing van die activiteiten, tegen een prijs van € 14,1 miljard (cum dividend, exclusief dividenduitkering in verband met de verkoop van de defensie-activiteiten) per aandeel in contanten. Het bod vertegenwoordigt een totale vergoeding van circa € 3,8 miljard voor de Iveco Group, exclusief Iveco’s defensie-activiteiten en de netto-opbrengst van de afsplitsing van de defensie-activiteiten.
De fusie combineert twee complementaire bedrijven zonder veel overlap qua markten en productiecapaciteit. Het nieuwe concern zal jaarlijks zo’n 540.000 voertuigen verkopen, met een gezamenlijke omzet van circa €22 miljard, verdeeld over Europa (50 procent), India (35 procent) en Amerika (15 procent). Daarmee bundelen de Indiase voertuigproducent en het Europese Iveco hun krachten in een nieuwe wereldwijde speler op het gebied van bedrijfswagens.
Volgens Tata Motors-voorzitter Natarajan Chandrasekaran is dit een logische stap. Het bestuur van Iveco staat unaniem achter het bod. Ook grootaandeelhouder Exor (27 procent van de aandelen, 43 procent van de stemrechten) heeft zich onherroepelijk gecommitteerd aan het bod. Voor het sluiten van de deal zijn onder meer goedkeuringen van mededingings- en investeringsautoriteiten nodig. De afronding van de overname wordt verwacht in het tweede kwartaal van 2026.
Tata Motors heeft zich verbonden aan een reeks niet-financiële voorwaarden, waaronder het behoud van de werkgelegenheid en productielocaties van Iveco. Het hoofdkantoor van Iveco blijft in Turijn, Italië, en de bedrijfsstrategie en merknamen van Iveco blijven behouden.
- Fiat-Familie Agnelli (Exor) verkoopt truck- en busfabrikant Iveco aan Tata Motors en Leonardo: een nieuwe wereldspeler is geboren. Redactiefoto.