Flix kondigde bij de viering van 10 jaar FlixBus het meest succesvolle jaar ooit aan, met een recordomzet en winstgevendheid op EBITDA-niveau in 2022
Op 15 februari jl. vierde Flix SE in München het 10-jarig jubileum van de allereerste FlixBus-rit tussen München en Nürnberg. Sindsdien maakten bijna 300 miljoen reizigers gebruik van FlixBus en FlixTrain, en andere betaalbare en duurzame diensten van Flix. Die viering volgde op het meest succesvolle jaar in de geschiedenis van Flix met een wereldwijde omzet van meer dan 1,5 miljard euro en winstgevendheid op EBITDA-niveau.
In Magazine Personenvervoer dat op 1 maart uitkomt, is een uitgebreider overzicht en een exclusief interview met André Schwämmlein, mede-oprichter en CEO van Flix, en de financiële man van Flix, Christoph Debus, te vinden.
Ook in 2023 denkt Flix een omzetgroei van meer dan 20% te behalen bij een grotere winstgevendheid. Verdere investeringen in de uitbreiding van FlixBus en FlixTrain volgen, waarbij duurzaamheid de kern blijft van de groeistrategie van de groene Flix Group-producten. De omzetstijging in 2022 bedroeg 185% vergeleken met 2021. Meer dan 60 miljoen passagiers in 40 landen maakten gebruik van de diensten van FlixBus, FlixTrain, Greyhound in Noord-Amerika en Kamil Koc in Türkiye.
“2022 was ons meest succesvolle jaar tot nu toe”, zei CEO André Schwämmlein tijdens de persconferentie. “Dit toont aan dat Flix meer dan ooit gepositioneerd is in een zeer aantrekkelijke groeimarkt – wij staan voor moderne mobiliteit, duurzaamheid en digitalisering. En we zijn nog maar net begonnen.” Flix kondigde ook aan te blijven investeren in de uitbreiding van zowel FlixBus als FlixTrain. Duurzaamheid zal centraal blijven staan in de groeistrategie van de Flix Group.
Ondanks reisbeperkingen als gevolg van COVID in veel landen tijdens het eerste kwartaal van 2022, maakten meer dan 60 miljoen mensen gebruik van het langeafstandsbus- en treinaanbod van Flix en partners. Flix is actief in in totaal 40 landen op 4 continenten. “We zien dat alle markten waarin we actief zijn, goed hersteld zijn van de pandemie. We blijven onze marktpositie in gevestigde markten versterken, terwijl we ons aanbod verder uitbreiden naar nieuwe landen om groene mobiliteit voor nog meer mensen mogelijk te maken”, zei Schwämmlein. Flix kondigde de ambitie aan van een omzetgroei van meer dan 20% in 2023 en verwacht een verdere stijging van de winstgevendheid voor 2023.
Flix is actief in 35 Europese landen en bedient in totaal bijna 3.000 bestemmingen. Naast het versterken van zijn marktleiderschap in belangrijke markten zoals Duitsland, Frankrijk, Italië of Polen, breidde FlixBus ook zijn aanbod uit naar nieuwe landen zoals Portugal, het Verenigd Koninkrijk en de Baltische staten. Ondertussen blijft FlixTrain een welkome en zeer aantrekkelijke aanbieding voor klanten in Duitsland en Zweden. In totaal vervoerden FlixBus en FlixTrain in 2022 meer dan 38 miljoen reizigers in Europa.
Bovendien bieden FlixBus en zijn buspartners humanitaire hulp sinds de aanval op Oekraïne, aangezien mobiliteit belangrijker is dan ooit voor het Oekraïense volk. Naast het aanbieden van meer verbindingen en gratis ritten voor vluchtelingen, vervoerde het bedrijf en zijn partners ook tonnen hulpgoederen voor mensen in nood. Flix bouwde haar netwerk van en naar Oekraïne uit met nieuwe lijnen naar Duitsland, Polen, Oostenrijk, Hongarije en Tsjechië om het land beter met Europa te verbinden. Ook dit jaar wordt het Oekraïense netwerk uitgebreid.
De aardbevingsramp in Turkiye was de meest recente uitdaging voor Flix. Sinds 2019 maakt de Turkse marktleider Kâmil Koc deel uit van Flix en bedient er meer dan 300 bestemmingen. Vorig jaar maakten meer dan 13 miljoen passagiers gebruik van de diensten van Kâmil Koc, waardoor Türkiye een van de grootste en belangrijkste markten voor langeafstandsbussen ter wereld is. De ambitie van Flix is om zijn marktleiderschap in Türkiye te versterken en het aanbod van langeafstandsbussen verder te verbeteren in regio’s die historisch gezien niet door Kamil Koc werden bestreken.
De afgelopen tijd bouwde Kâmil Koc het aanbod aan veel door aardbevingen getroffen regio’s uit, zodat hulp de regio kon bereiken en vluchtelingen in veiligheid gebracht konden worden. Kâmil Koç heeft vanaf de eerste dag van de ramp zoek- en reddingsacties ondersteund met 50 bussen die het heeft toegewezen: 20 gratis bussen naar openbare instellingen voor zoek- en reddingsacties in de regio en 30 bussen naar particuliere instellingen en maatschappelijke organisaties die actief deelnemen aan zoek- en reddingsacties in de regio. Zo maakte Kâmil Koç in de eerste acht dagen na de catastrofe bijna 200 vertrekken gratis mogelijk.
Een andere belangrijke markt voor Flix is Noord-Amerika (VS, Canada en Mexico), waar Greyhound en FlixBus elkaar versterken. Sinds 18 januari 2023 draaien beide operaties op Flix-technologie. Het netwerk, waarop in 2022 meer dan 8 miljoen passagiers reisden, omvat er bijna 2.300 bestemmingen. Daarnaast is Flix sinds december 2021 actief in Brazilië en bedient het nu 33 bestemmingen in de grootste Zuid-Amerikaanse busmarkt. Binnenkort stapt Flix in de Chileense markt.
• Flix SE kondigde bij de viering van 10 jaar FlixBus het meest succesvolle jaar ooit aan, met een recordomzet en winstgevendheid op EBITDA-niveau in 2022. Foto Flix.