Flix SE niet naar de beurs, maar verwelkomt in plaats daarvan wellicht een minderheidsbelang van investeerder EQT
Ruim een maand geleden leek het dat Flix SE, de mobiliteitsgroep van FlixBus en FlixTrain en een aantal buitenlandse onderdelen als Greyhound in de VS en Kamil Koc in Turkije, een beursgang aan het voorbereiden was. Een Flix-woordvoerder ontkende. Het zou om een gerucht gaan. Ook vorig jaar doken er meteen na de viering van het tienjarig bestaan van Flixbus geruchten over een snelle beursgang op toen Flix SE drie banken – JP Morgan, Goldman Sachs en BNP Paribas – koos als adviseurs voor een in de eerste helft van dit jaar geplande gang naar de beurs.
Inmiddels is bekend dat er op Flix-hoofkantoor in München recentelijk wel degelijk naar een beursgang werd toegewerkt en dat Flix verkennende gesprekken voerde met verschillende financiële partijen om in te stappen. Inmiddels lijkt een andere, meer profitabele route in beeld: de Zweedse financiële investeerder EQT zou, aldus Reuters, een minderheidsbelang in Flix kunnen nemen. Daarmee zou de wereldwijde exploitant van langeafstandsbus- en treinroutes meer kunnen verdienen dan met een beursgang. Volgens insiders wordt er ook gesproken over een kapitaalverhoging.
CEO André Schwämmlein (42) ging onlangs richting de aandelenmarkt. Een jaar geleden gaf Flix drie banken de opdracht een beursintroductie voor te bereiden. Er werd toen gesproken over een waardering van maximaal vier miljard euro. Het klimaat voor nieuwe emissies is echter ruw, ondanks positieve aandelenmarkten. Zo zijn de aandelen van de parfumerieketen Douglas sinds hun eerste notering in het voorjaar ruim een kwart van hun uitgifteprijs kwijtgeraakt. Flix had een beursintroductie altijd omschreven als een van de vele opties om zijn groei te financieren.
De Duitse financiële krant Handelsblatt meldde, zich baserend op financiële en private equity-kringen, dat het belang van EQT 30 procent bedroeg. Een van die insiders bevestigde dat Flix gewaardeerd zou kunnen worden op 3,2 miljard euro – meer dan de banken dachten te kunnen bereiken met een beursgang. Flix en EQT weigeren commentaar te geven. Ook andere investeringsmaatschappijen zouden interesse tonen om mee te doen, aldus een insider.
Waarom een minderheidsaandeel? De in 2011 opgerichte, uiterst succesvolle start-up, ook wel de ‘Uber van de bussen’ genoemd, wil slechts een minderheidsaandeel verkopen om zijn onafhankelijkheid te behouden. Tot de aandeelhouders van Flix behoren momenteel financiële investeerders General Atlantic, Permira, Holtzbrinck Ventures en Silver Lake. Hoeveel aandelen een nieuwe investeerder van hen zal kopen en hoeveel vers kapitaal hij mee zal brengen, wordt nog besproken, meldt Handelsblatt.
Het Zweedse private equitybedrijf EQT is in beeld omdat Flix vorig jaar de Amerikaanse busonderneming Greyhound overnam van First Group, dat daarmee haar internationale vervoersactiviteiten beëindigde ten gunste van haar bus- en treinactiviteiten in Groot-Brittannië. Iets eerder had First Group zijn Amerikaanse schoolbus- en vervoersactiviteiten verkocht aan EQT.
Vorig jaar groeide Flix, dat in 2023 zijn tienjarig bestaan vierde, na de Corona-crisis met 20 procent en brak voor het eerst de omzetgrens van twee miljard euro. Het gecorrigeerde bedrijfsresultaat bedroeg 104 miljoen euro. Voor 2024 verwacht Flix een lage omzetgroei met dubbele cijfers en een iets beter bedrijfsresultaat.
- Flix: beursgang, kapitaalsverhoging of een belangrijke minderheidsaandeelhouder als EQT? Redactiefoto.