FNV: Europese acties bij Uber tegen falend overheidsbeleid; Hoger beroep tegen Uber dient op 13 juni
Overheden in heel Europa moeten ingrijpen om schijnzelfstandigheid bij platforms als Uber tegen te gaan, aldus FNV Platformwerk. Daarom voeren taxichauffeurs op dinsdag 30 mei actie in Amsterdam, Brussel, Geneve, Londen en Parijs. Want juist in deze beroepsgroep zijn de gevolgen van het niet handhaven van de wet tegen schijnzelfstandigheid schrijnend.
In Amsterdam verzamelen taxichauffeurs zich op het NDSM-terrein in Amsterdam-Noord. Vervolgens rijden ze in colonne naar het hoofdkantoor van Uber in Amsterdam-Zuid. Zodat chauffeurs op die plek de directie van Uber kunnen aanspreken op het feit dat juist dit bedrijf de randen van de wet blijft opzoeken.
Een opmerkelijk voorbeeld van en dieptepunt in de wijze waarop Uber zijn eisen doorzet werd afgelopen week bereikt in de Amerikaanse staat Minnesota, waar een wet om platformchauffeurs van een minimumloon te verzekeren werd weggestemd door een veto van de gouverneur. Uber had gedreigd om zich terug te trekken uit de staat, als de wet er door zou komen. De gouverneur, die aanvankelijk voor het minimumloon was, voelde zich gedwongen zijn veto te stellen.
In Nederland zit de wet tegen schijnzelfstandigheid, de wet DBA, al sinds 2016 in de koelkast. De handhaving zou te complex zijn, waardoor dit inmiddels helemaal niet meer wordt gedaan. Ondanks meerdere rechterlijke uitspraken, acties van chauffeurs, Kamervragen en de roep vanuit de samenleving is het plan om pas in 2025 de handhaving weer op te pakken. En ondertussen maken platforms als Uber misbruik van deze situatie. Daardoor lopen Uber-chauffeurs werknemersrechten zoals een fatsoenlijk cao-loon mis en worden andere taxichauffeurs oneerlijk weggeconcurreerd.
Dit is niet de eerste keer dat de FNV in botsing komt met Uber over het inzetten van chauffeurs als schijnzelfstandigen. Op dinsdag 13 juni dient een hoger beroep waarin de FNV eist dat Uber stopt met deze praktijken en de taxi-cao toepast.
Een ander probleem dat chauffeurs dinsdag aankaarten is de verouderde Wet personenvervoer, Wp2000. Deze wet is opgesteld vóór het bestaan van de smartphone, en houdt geen rekening met taxiritten die via een app worden besteld. Uber hoeft zich dus niet aan dezelfde (strenge) regels te houden die gelden voor reguliere taxicentrales. Gemeenten, vakbonden, chauffeurs en taxibedrijven pleiten al jaren voor het aanpassen van de Wp2000, maar dat is door de lobby vanuit platforms als Uber en de landelijke overheid steeds tegengehouden. Maar ook op dit punt is de bodem echt bereikt. Als het lek in de Wp2000 niet zo snel mogelijk wordt gedicht, blijft er buiten de platforms geen taxibranche meer over.
Om de eisen dat de overheid ingrijpt en Uber zich fatsoenlijk gedraagt kracht bij te zetten, zullen taxichauffeurs op dinsdag 30 mei de beide wetten bij het Uber-hoofdkwartier symbolisch begraven en herdenken.
• FNV: Europese acties bij Uber tegen falend overheidsbeleid; Hoger beroep tegen Uber dient op 13 juni. Foto FNV.