FNV: ‘Overheid had eerder actie moeten ondernemen tegen schijnzelfstandigheid’
FNV verzet zich al langer tegen zogeheten platformbedrijven die klussen laten uitvoeren door zogenaamd zelfstandige ondernemers. Volgens de vakbond is er bij Uber sprake van schijnzelfstandigheid, waarbij chauffeurs praktisch werknemers van het bedrijf zijn maar niet dezelfde voordelen genieten.
De Telegraaf vroeg zich af of, nu Uber niet alleen de bonden, taxi-ondernemers en de staat heeft aangeklaagd (de laatste over de algemeen verbindendverklaring van de taxi-cao – deze zaak verloor Uber gisteren), het einde van het platform in zicht is. De krant gaat, net als vele collegae in Nederland en België, voorbij aan het feit dat de wijze waarop Uber opereert niet puur Nederlands is: in elk land trekt Uber al jaren de trucendoos open om maar uit te komen onder het moeten toepassen van de taxi-cao en het behoorlijk verlonen van de Uber-chauffeurs. Het bedrijfsmodel van Uber steunt immers op de ‘schijnzelfstandigen-constructie’: de zo laag mogelijke betaling van de Uber-chauffeurs en het niet betalen van sociale premies.
Uber is de laatste weken door de Uber Files veel in het nieuws. Dit mega-lek waardoor er 124.000 interne bestanden op straat kwamen te liggen, gaven bepaald geen positief beeld van het bedrijf. Het gaf ook aan dat Uber in vele landen soortgelijke gerechtelijke uitspraken als die in Nederland jarenlang heeft genegeerd. “De zogenaamde Uber Files bevestigen wat wij al jaren weten: Uber probeert op allerlei manieren de naleving van wetten en cao’s te ontduiken. De gelekte documenten stammen weliswaar uit 2017 en eerder, maar tot op de dag van vandaag blijken er meerdere rechtszaken nodig om Uber zich aan de wet te laten houden”, aldus Sewgobind.
Volgens FNV was deze rechtszaak niet nodig geweest als de overheid schijnzelfstandigheid bij platforms tegen was gegaan. Sewgobind: “Het kabinet heeft onlangs laten weten dat de Belastingdienst pas in 2025 de wet DBA, die schijnzelfstandigheid moet tegengaan, gaat handhaven. En diezelfde Belastingdienst laat al bijna zes jaar het asociale verdienmodel van platformbedrijven ongemoeid. Het wordt tijd dat de overheid de kant van de schijnzelfstandigen gaat kiezen in plaats van de kant van de platformbedrijven.”
De uitspraak in het hoger beroep – eerder verwacht in augustus of september dit jaar – wordt nu in het voorjaar van 2023 verwacht. Deze vertraging past alvast prima in het strijdplan van Uber. Tot die tijd zegt de FNV zich te blijven inzetten om Uber te dwingen de chauffeurs een leefbaar loon en een zekere baan te bieden. “Om een megabedrijf als Uber tot ander gedrag te brengen, is samenwerking nodig. Daarom roepen we iedereen op, taxichauffeurs en andere medestanders zich aan te sluiten bij onze acties en zich te melden via onze website’,” zegt Sewgobind.
- FNV voor de rechtbank in Amsterdam in actie tegen Uber. Foto FNV.