Gaat de ICE ten onder aan z’n eigen succes? Bomvolle internationale trein slaat Arnhem verschillende keren over
De Duitse hogesnelheidstrein ICE (standaard Amsterdam-Frankfurt en eenmaal per dag Amsterdam-Basel) heeft de afgelopen vijf weken – komende vanuit Amsterdam Centraal – elf keer station Arnhem Centraal overgeslagen vanwege drukte in de trein. Rover, de belangenvereniging van reizigers, zegt in De Gelderlander ‘bezorgd’ te zijn en hekelt de ‘gebrekkige informatievoorziening’. Met alle perikelen rondom Schiphol is de internationale trein deze zomer populairder dan ooit, zegt Rover-directeur Freek Bos.
“Dat geldt voor de Thalys-treinen naar Frankrijk, maar ook voor de ICE’s naar Duitsland en Zwitserland”, aldus Bos. “Hartstikke mooi dat treinreizen aan populariteit wint, maar we moeten ervoor waken dat internationale treinen nu niet ten onder gaan aan hun eigen succes.” De afgelopen vijf weken stopten elf bomvolle ICE’s – vanwege een ‘onveilige situatie’ – niet in Arnhem, blijkt uit gegevens van treinposities.nl. Driemaal ging het om de ICE naar Basel, die maar één keer per dag rijdt. Bos: “Dan sta je op het perron te wachten en zie je de trein voor je neus voorbij rijden. Heel vervelend. We horen van gestrande reizigers dat ze vaak aan hun lot worden overgelaten. Ze weten niet hoe ze alsnog hun bestemming kunnen bereiken. Die informatievoorziening moet beter.”
Een woordvoerster van NS internationaal, dat samen met Deutsche Bahn verantwoordelijk is voor de dienstregeling van de ICE’s, erkent dat het ‘incidenteel voorkomt’ dat er geen stop wordt gemaakt in Arnhem. “Dit gebeurt als treinen op Utrecht Centraal al zo druk bezet zijn, dat het onveilig is om ze nog een extra stop te laten maken. Reizigers met een reservering kunnen zich melden bij de balie waar ze een alternatief aangereikt krijgen.”
Volgens Maurice Niesten, voorzitter van de Vereniging Innovatief Euregionaal Vervoer, speelt er nog een probleem: het in Duitsland zeer populaire 9-Euro-Ticket (dat overigens eind augustus eindigt). “Iedereen kan voor 9 euro de hele zomer gebruik maken van Duitse stoptreinen”, zegt Niesten. “Dat heeft geresulteerd in overvolle stoptreinen, waardoor reizigers bereid zijn om iets meer geld te betalen voor een ICE (die overigens met het 9-Euro-Ticket niet gebruikt kan worden – red.). In de hoop zo tóch comfortabel te kunnen reizen. Gevolg is nu dat die ICE’s vol zitten.”
Rover is in gesprek met NS en hoopt dat er snel een oplossing komt. Reizigers die zeker willen zijn dat ze mee kunnen in de ICE, doen er goed aan om eerst naar Utrecht of Amsterdam te reizen, zegt Bos. “Ideaal is anders, maar dan weet je zeker dat de trein wel stopt.” Overigens blijft de ICE de aankomende weken wel via Arnhem rijden, laat de NS weten. Tussen Arnhem en Utrecht rijden drie weken geen reguliere treinen vanwege werkzaamheden aan station Ede-Wageningen.
- Gaat de ICE ten onder aan z’n eigen succes? Bomvolle internationale trein slaat Arnhem verschillende keren over. Foto NS International.