Gelekt document auto-lobby ACEA: EU-eisen autofabrikanten zouden verkoop elektrische auto’s halveren
De auto-industrie eist mazen in de EU-CO2-wetgeving voor auto’s, waardoor de ambitie van het EU-blok om in 2035 alleen nog maar emissievrije auto’s te verkopen, gehalveerd zou worden. Dat blijkt uit een analyse van T&E van een gelekt standpunt van de Europese autolobby ACEA. Autofabrikanten eisen meer dan 10 mazen in de wetgeving, waaronder het tellen van auto’s die op alternatieve brandstoffen rijden als emissievrij. De industrie wil ook dat de EU stopt met haar inspanningen om de vervuiling door plug-in hybride auto’s correct te tellen.
De EU staat onder druk van autofabrikanten om haar CO2-doelstellingen voor auto’s af te zwakken wanneer de wetgeving dit jaar wordt herzien. Volgens het ACEA-document dat T&E heeft ingezien, zouden auto’s die rijden op zogenaamde CO2-neutrale brandstoffen – mogelijk biobrandstoffen of e-brandstoffen – worden gerekend als auto’s die 0 gram CO2 per km uitstoten. Alleen al deze maas in de wet zou het aandeel elektrische autoverkopen in 2035 met 25% verminderen, omdat fabrikanten grote volumes zeer vervuilende auto’s met verbrandingsmotoren zouden kunnen blijven verkopen.
Lucien Mathieu, directeur auto’s bij T&E, zei: “Deze positie is een schande. Het zal de investeringszekerheid die Europa nodig heeft om de achterstand in de elektrische autorace in te halen, volledig ondermijnen. Het veranderen van de belangrijkste autoregelgeving van de EU in een gatenkaas zal het concurrentievermogen van de industrie niet herstellen. Het is een cynische poging om een centrale pijler van de Europese klimaatwetgeving te ontmantelen. Als de Commissie aan deze eisen toegeeft, zal dit Chinese autofabrikanten alleen maar een extra concurrentievoordeel opleveren.”
De eis van ACEA om de ‘utiliteitsfactor’ voor plug-in hybrides in 2027 te schrappen, zou de verkoop van elektrische auto’s met 10% verminderen. Het geven van CO2-credits aan autofabrikanten voor het slopen van oude auto’s zou de ambitie met nog eens 6% verlagen. Credits voor CO2-reductie in de autoproductie en het gebruik van bepaalde technologieën zouden de verkoop van elektrische auto’s met 6% verminderen. Het tellen van kleine elektrische auto’s als meer dan één verkochte elektrische auto – met extra credit indien geproduceerd in Europa – zou de ambitie met 1% verlagen. De mazen in de wet die ACEA eist, betekenen samen dat autofabrikanten in 2035 slechts een marktaandeel van 52% voor elektrische auto’s hoeven te behalen.
ACEA’s eisenlijst komt op een moment dat de Europese Commissie onder druk staat van autofabrikanten om de herziening van de Europese CO2-wetgeving voor auto’s te versnellen. Commissievoorzitter Ursula von der Leyen heeft gezegd dat er eind 2025 een wetsvoorstel zal worden gepubliceerd.
Lucien Mathieu zei: “Autofabrikanten pleiten enerzijds voor een drastische versnelling van de herziening, maar hebben anderzijds geen idee wat ze willen. Ze vragen om een boodschappenlijstje met flexibiliteit en mazen in de wet, maar gunnen geen tijd voor een grondige evaluatie van deze opties. Ze willen sneller, maar weten niet eens in welke richting en willen niet dat mensen de tijd krijgen om erover na te denken. Dit is een recept voor een ramp.”
- Gelekt document auto-lobby ACEA: EU-eisen autofabrikanten zouden verkoop elektrische auto’s halveren. Illustratie T&E.