‘Genoeg is genoeg’: Steeds meer taxichauffeurs in Duitsland gaan de straat op
Steden en gemeenten hebben al vier jaar de wettelijke mogelijkheid om minimumvervoerskosten (MBE) in te voeren voor huurauto’s met chauffeur (‘Mietwagen’). App-bedrijven als Uber en Bolt werken het liefst samen met deze sector en zorgen – door zich veelal niet aan de regels voor huurauto’s te houden – voor uitermate lage prijzen. Minimumprijzen voor huurauto’s moeten nu dit euvel ondervangen en voor een ‘level playing field’ tussen huurauto’s en taxi’s zorgen. Maar met uitzondering van Leipzig en Lörrach bevinden alle andere steden zich nog in de ‘herziening’-fase. De taxibranche raakt steeds onrustiger. Er vinden steeds vaker taxidemonstraties plaats. Afgelopen donderdag was Frankfurt aan de beurt, volgende week gaan de taxichauffeurs uit Essen de straat op, ontdekte vakblad Taxi Times.
De eisen zijn overal hetzelfde: “Nu minimumprijzen voor huurauto’s”, staat er op de protestposters. Laatst gezien in Frankfurt am Main. Op 1 mei mengden Serdar Kusan en zijn vele taxicollega’s zich onder de bezoekers van de traditionele 1 mei-manifestatie en brachten hun situatie onder de aandacht. “Uber verlaagt de prijzen, wij drukken op de noodknop.” “Geen planningszekerheid – geen investeringsmogelijkheden” Deze en andere slogans waren te lezen op de zelfgemaakte posters. Er werd ook verwezen naar het onlangs gepubliceerde Heidelberg-rapport: “Verdringing in plaats van concurrentie”.
In tegenstelling tot de recente taxidemonstraties in Duisburg, Mainz of onlangs nog München, hielden de inwoners van Frankfurt geen eigen demonstratie; Ze sloten zich eenvoudigweg aan bij de demonstraties van de vakbond in mei, zoals ze dat ook in voorgaande jaren hadden gedaan. De stad Frankfurt heeft onlangs aangekondigd dat ze de organisatorische en personele vereisten gaat opstellen om taxi- en huurautoconcessies beter te kunnen controleren. Een van de kernen van een inval tegen georganiseerde criminaliteit in de verhuur van auto’s vond plaats in Hessen.
Terwijl sommigen (taxi’s) zich aan de wet houden, gebruiken anderen (Uber en Bolt) hun makelaarsplatform om een toevluchtsoord te bieden aan de georganiseerde misdaad. Deze ongelijkheid moet worden bestreden en de invoering van minimumprijzen voor huurauto’s is een belangrijke stap in die richting. Taxibedrijven in Essen eisen dit al langer. Maar ook hier gaan de zaken net zo als in bijna alle andere steden: politici en autoriteiten tonen weliswaar bereidheid om minimumtarieven in te voeren, maar blijven in een staat van ‘herziening’. Wat er voorheen in Duisburg, Mainz en München gebeurde, gebeurt nu volgende week woensdag 7 mei ook in Essen: de vereniging Taxi Essen e.V. heeft een demonstratie geregistreerd voor het stadhuis van Essen van 10.00 tot 12.00 uur. op die dag.
Verenigingsvoorzitter Selim Karabulut en zijn collega’s leggen in een folder uit waarom ze de straat op gaan: “De plicht voor huurauto’s om terug te keren na elke rit moet gehandhaafd worden! Huurauto’s mogen zich niet als taxi’s gedragen – geen dumpprijzen meer! Eerlijke prijzen beschermen ons inkomen en onze toekomst – dezelfde regels voor iedereen! Taxi’s en huurauto’s – dezelfde stad, dezelfde verplichtingen.”
- Taxiprotest bij het Römer in Frankfurt op 1 mei 2025; Foto Serdar Kusan/Taxi Times.