Good Move-mobiliteitsplan levert Brusselse bus- en tramreiziger enkele minuten winst op
Het verkeer op verschillende tram- en buslijnen van de MIVB verloopt tegenwoordig vlotter in de Brusselse Vijfhoek en in Schaarbeek. Na een aanvankelijk moeilijke periode merkt het ov-bedrijf dat de verbeteringen die voor het Good Move-plan gebeurden (ondermeer het terugdringen van het doorgaand autoverkeer in het Brusselse centrum), een positieve invloed hebben op de reistijden van verschillende lijnen, vooral tijdens de spits.
De eerste balans, zes maanden na de invoering van de eerste Good Move-aanpassingen, is positief voor het openbaar vervoer, dat er op vlak van snelheid en regelmaat op vooruitgaat. De situatie zal de komende maanden blijven evolueren, met name dankzij de voortdurende verandering van de gewoonten van bepaalde automobilisten, zo stelt de MIVB.
Het ov-bedrijf geeft ook enkele voorbeelden: zo bedraagt de winst op buslijn 46 tussen de Anderlechtsepoort en IJzer – 326.000 reizigers in februari – één minuut in de ochtendspits en vier tot vijf minuten in de avondspits. In Schaarbeek boekten de trams 25/62 tussen Wijnheuvelen en Lefrancq anderhalve minuut winst in de avondspits. Maar de situatie is minder eenduidig voor de buslijnen die door het centrum van Schaarbeek of langs de Chazallaan rijden, aldus nog de MIVB.
Brussels mobiliteitsminister Van den Brandt toont zich tevreden in Bruzz: “Zes maanden na de invoering bevestigen de eerste resultaten het succes van de verkeersluwe wijken van het Good Move-plan. We zien dat we met relatief eenvoudige en zeer goedkope maatregelen, zoals het verminderen van de druk van het autoverkeer en het aanleggen van verkeersstroken voor het openbaar vervoer, historische vooruitgang kunnen boeken op het vlak van de verkeerssituatie van ons openbaar vervoer.”
- Good Move-mobiliteitsplan levert Brusselse bus- en tramreiziger enkele minuten winst op. Redactiefoto.