Greenpeace EU: Prijsverschil tussen trein- en vliegtickets wordt kleiner – 2
Dat het prijsverschil tussen een vlieg- en treinreis kleiner wordt zien we door heel Europa. Twee jaar geleden was vliegen nog goedkoper op bijna driekwart van de routes in Europa op tenminste 6 van de 9 dagen, nu is dat nog de helft. Dit komt omdat er minder spotgoedkope vluchten zijn en dat de treintickets minder snel zijn meegestegen met de inflatie. Ook zijn er meer internationale treinverbindingen gekomen.
De Zeeuw: “Dat is goed nieuws, maar de trein als schone manier van reizen zou altijd de goedkoopste optie moeten zijn. Er is nog een wereld te winnen. Voor vliegen betaal je nog lang geen eerlijke prijs, als je kijkt naar hoeveel vervuiling het veroorzaakt.”
“Het Europese belastingsysteem blijft de meest vervuilende manier van reizen bevoordelen, terwijl de klimaatcrisis steeds voelbaarder wordt met branden, hittegolven en droogtes. Het is absurd dat je van Barcelona naar Londen kan vliegen voor 15 euro, terwijl de trein op dezelfde route tot 26 keer duurder is. De luchtvaart profiteert van oneerlijke belastingvoordelen, terwijl treinreizigers de rekening betalen”, zegt Joeri Thijs van Greenpeace België.
Lowcostmaatschappijen zoals Ryanair, Wizz Air, Vueling en easyJet domineren het Europese luchtruim met ticketprijzen die vaak lager zijn dan luchthaven- en tickettoeslagen. Deze prijzen zijn alleen mogelijk doordat vliegtuigbrandstof onbelast is en internationale vliegtickets vrijgesteld zijn van btw. Spoorwegmaatschappijen daarentegen betalen vaak volledige btw en hebben te maken met stijgende energiekosten en hoge infrastructuurvergoedingen.
Greenpeace roept de EU en nationale overheden op om het vervoersbeleid te hervormen door het beëindigen van subsidies voor de luchtvaart, het invoeren van een eenvoudig ticketsysteem voor de trein, en meer te investeren in openbaar spoorvervoer. Ook pleit de organisatie voor de invoering van ‘klimaattickets’: betaalbare en eenvoudige tickets die geldig zijn op alle vormen van openbaar vervoer in een land of een bepaalde regio, inclusief alle treinen en mobiliteit over de grenzen heen.
Hier is het hele rapport van Greenpeace EU te vinden: ‘Flying cheap, paying dear: How Airlines undercut rail and fuel the climate crisis’
- Lowcostmaatschappijen zoals Ryanair, Wizz Air, Vueling en easyJet domineren het Europese luchtruim met ticketprijzen die vaak lager zijn dan luchthaven- en tickettoeslagen. Foto Wizz Air.