Greenpeace Gent stuurt oorstokjes naar Annick De Ridder, minister van Mobiliteit.
Op 1 juli worden opnieuw besparingsmaatregelen bij De Lijn van kracht. Daardoor verdwijnen nog eens 40 buslijnen. Hoewel 14 van de 15 vervoerregio’s zich unaniem tegen deze maatregelen uitspraken, heeft minister van Mobiliteit Annick De Ridder ze toch doorgevoerd. Met een ludieke actie protesteert Greenpeace Gent tegen deze beslissing.
Gisteren stond Greenpeace Gent met een standje aan station Gent-Sint-Pieters. Voorbijgangers konden er een kaartje maken met een oorstokje achterop, dat volgende week naar de minister wordt opgestuurd.
Reizigersverenigingen, actiecomités, vakbonden, lokale besturen en vervoerregioraden verzetten zich tegen alweer een besparing op de Lijn. De boodschap was duidelijk, maar de minister heeft de aanpassing onveranderd uitgevoerd. “We maken ons zorgen om de minister; ze lijkt ons echt niet te horen”, zegt Winfried van Greenpeace Gent. “We hebben dus besloten om haar oorstokjes op te sturen. Hopelijk zal ze de volgende keer wel oor hebben naar de bezorgdheden van de reizigers en vervoerregio’s.”
“Het idee achter de vervoerregio’s is dat lokale besturen mee aan het stuur zitten om mobiliteitsuitdagingen aan te pakken”, legt Ellen van Greenpeace Gent uit. “Daarvoor is het natuurlijk belangrijk dat er ook naar deze vervoerregio’s geluisterd wordt. Lokale besturen weten wat er leeft in hun gemeenten en kunnen beter inschatten welke verbindingen essentieel zijn voor hun inwoners. Daarnaast zien we dat beslissingen rond openbaar vervoer vooral genomen worden door een tekort aan budget. Nochtans is openbaar vervoer erg belangrijk om de Vlaamse ambitie van een Modal Shift naar minder autogebruik te bekomen. Het is niet alleen nodig om vervoersarmoede aan te pakken, maar ook om files te vermijden en onze CO2-uitstoot naar beneden te krijgen.”
- Greenpeace Gent stuurt oorstokjes naar Annick De Ridder, minister van Mobiliteit. Illustratie: Temu.

