Grote verontwaardiging in Zweden over ‘slavenarbeid’ bij Uber en Bolt
De Zweedse sociaaldemocraten eisten gisteren, 14 januari, tijdens een persconferentie, dat de regering onmiddellijk een gezamenlijke werkgroep zou bijeenroepen om de taxicrisis onder controle te krijgen, schreef Pernilla Samuelsson, CEO van Taxi Stockholm. Dit volgt nadat het Zweedse dagblad Expressen in de rapportenreeks ‘Taxislaven’ een overzicht van de taxibranche publiceerde: “De taxislaven – Zo weinig verdienen chauffeurs voor Uber en Bolt” kopte de krant de serie. Zowel de Zweedse als de Noorse taxibranche streven gezamenlijk naar een re-regulering van de taxibranche in Scandinavië, zoals in Finland al is besloten.
“De taxibranche stort in, wij roepen de overheid op om in actie te komen. “Wij kunnen de huidige orde van het Wilde Westen niet tolereren, waarin mensen worden uitgebuit en allerlei vormen van belastingfraude en regelrechte criminaliteit eerder regel dan uitzondering zijn”, aldus sociaaldemocrate Gunilla Svantorp. Het zijn niet alleen de sociaaldemocraten die in de rapportreeks ‘Taxislaven’ heftig hebben gereageerd op het onderzoek van Expressen naar Uber en Bolt. Sinds het begin van de jaren negentig heeft de Zweedse taxibranche last van concurrentie van zogenaamde ‘Svart Taxis’ (zwarte taxi’s), die via Facebook en andere sociale media besteld kunnen worden en illegaal die tegen extreem lage prijzen rijden.
Gisteren presenteerden de sociaaldemocraten onder leiding van Svantorp en Shekarabi een voorstel om fraude en criminaliteit in de taxibranche te bestrijden. Uber en Bolt zijn voorbeelden van bedrijven die werknemers op allerlei manieren uitbuiten, zegt Shekarabi. Hij is kritisch op de taxibranche en op Uber en Bolt. “Uber en Bolt buiten hun werknemers op een zeer cynische manier uit.”
In december en januari publiceerde Expressen verschillende rapporten over Uber en Bolt, die de afgelopen jaren grote delen van de taximarkt hebben veroverd – vooral in grote steden. Uit het rapport blijkt dat de meeste taxichauffeurs die voor Uber en Bolt werken, extreem hard werken. Sommigen werken zeven dagen per week, 12 tot 13 uur per dag en verdienen iets meer dan 20.000 kronen (1.740 euro) per maand. Tegelijkertijd zijn de eigenaren en oprichters van Bolt en Uber miljardairs geworden.
Volgens Bolt en Uber sluiten ze alleen contracten af met eenmanszaken of bedrijven met meerdere werknemers. Op deze manier worden werknemers die in de kernactiviteiten werken, omzeild en wordt het Zweedse cao-onderhandelingsmodel volledig ineffectief. In het rapport van Expressen over Uber en Bolt vertelt een taxichauffeur die voor beide bedrijven werkt hoe hij een tijdje gedwongen werd om te frauderen om rond te komen.
Uit het bericht in het dagblad bleek ook dat app-taxichauffeurs frauderen en ritten niet altijd melden en daardoor minder belasting betalen. De berichtgeving in de krant vormde een inspiratiebron voor het begin van het jaar, met een focus op de taxibranche, zegt Shekarabi, woordvoerder van de sociaaldemocraten over arbeidsmarktvraagstukken.
Hij en Svantorp, lid van de Transportcommissie en woordvoerder voor transportbeleid, stonden gisteren voor het Centraal Station van Stockholm om hun voorstellen te presenteren om de ‘taxicrisis’ te bestrijden. “De taxibranche stort in, wij roepen de overheid op om in actie te komen. “We kunnen de huidige orde van het Wilde Westen niet tolereren, waarin mensen worden uitgebuit en allerlei vormen van belastingfraude en regelrechte criminaliteit eerder regel dan uitzondering zijn”, aldus Svantorp.
- Grote verontwaardiging in Zweden over ‘slavenarbeid’ bij Uber en Bolt. Pernilla Samuelsson van Taxi Stockholm en de sociaaldemocraten luiden de noodklok. Foto Taxi Stockholm.