Helft van de kmo’s (mkb’s) in Vlaanderen ervaren teveel blokkerende factoren voor groener wagenpark
Drie jaar na de start is er weinig animo voor het federale mobiliteitsbudget, waarmee werkgevers en werknemers voor meer duurzame mobiliteit kunnen kiezen. De meerderheid van Brusselse en Vlaamse kmo’s kent het concept maar vindt het nog niet aan de orde. In Vlaanderen gaat slechts twee procent ermee aan de slag; in Wallonië minder dan 1%. Brusselse kmo’s zijn met acht procent of één op twaalf kmo’s de kampioenen van de klas. Dit op basis van onderzoek door SD Worx.
Ongeveer vier op tien kmo’s in Vlaanderen en Brussel zeggen er neen tegen. De helft van de kmo’s wacht met de omschakeling wegens te veel blokkerende factoren. Dit zijn inzichten op basis van een bevraging bij 612 kmo-bedrijfsleiders en personeelsverantwoordelijken in juni 2022 naar hun tewerkstellingsplannen van het derde kwartaal.
Het volledige budget dat normaal door de werkgever zou worden besteed aan een bedrijfswagen, kan gespendeerd worden aan andere milieuvriendelijkere opties zoals een milieuvriendelijke bedrijfswagen, openbaar vervoer, deelauto’s, fietsen en cash (extra loon op het einde van het jaar). In 2019 voerde de Belgische wetgever het mobiliteitsbudget in, met als doel meer duurzame verplaatsingen te stimuleren. Eind 2021 kwamen er een paar aanpassingen, die de invoering gemakkelijker moeten maken.
“Het percentage kmo’s dat met het mobiliteitsbudget wil starten is zeer laag, zeker in Vlaanderen en Wallonië,” zegt Annelies Rottiers, strategisch adviseur kmo bij SD Worx. “Je zou zeggen: onbekend maakt onbemind, maar er is meer aan de hand. In Vlaanderen zeggen bijna 65% van de kmo’s het principe te kennen, maar slechts 2% start met de invoering; in Brussel is dat acht procent.”
“Een van de redenen die men over het hoofd ziet, is dat het leeuwendeel van bedrijfswagens functiewagens zijn, waardoor een wagen nodig blijft voor klantenbezoek en de werknemer zelf niet helemaal vrij zijn mobiliteit kan bepalen. Maar ook hier kan het mobiliteitsbudget interessant zijn, door een kleinere auto te kiezen en een beperkter budget in te zetten op bijvoorbeeld een fiets of de huur van een grotere wagen tijdens de zomervakantie. In Brussel is de belangstelling groter, maar ook nog niet fenomenaal; daar zegt bijna 8% de invoering te overwegen.”
In maart 22 gaf ongeveer 16% van de kmo’s aan in 2022 wel eerder of heel zeker een vraag naar het mobiliteitsbudget te verwachten van de medewerkers. Voorlopig vertaalt zich dit nog niet in hoge invoering. Ongeveer een kwart zal inzetten op kleinere wagens.
Uit het SD Worx kmo-onderzoek blijkt dat kmo-ondernemers niet afkerig staan ten opzichte van een groener wagenpark, maar de meerderheid ervaart nog te veel blokkerende factoren.
Bijna vier op de tien kmo’s (38,9%) wil volop inzetten op de vergroening van het wagenpark, maar bijna de helft (48,5%) zegt nog even af te wachten met de omschakeling wegens te veel obstakels of uitdagingen. Bijna een kwart (24,3%) zal inzetten op kleinere wagens of het wagenpark proberen afbouwen (24,7%). Vandaag probeert 59% van de kmo’s de verplaatsingen te minimaliseren. Ongeveer 18% heeft geen bedrijfswagens nodig in de toekomst.
- Helft van de kmo’s (mkb’s) in Vlaanderen ervaren teveel blokkerende factoren voor groener wagenpark. Foto SD Worx.