Het informatielandschap in de mobiliteit verschraalt: nieuwsbrief Pitane Blue stopt met onmiddellijke ingang
Gisteren verscheen – na zes jaar trouwe dienst – de laatste uitgave van de nieuwsbrief van Pitane Blue, de communicatie-oogappel van Gerrit Saey, die meteen uitlegt waarom: “Sinds juli 2018 ontvingen professionals en liefhebbers uit de mobiliteitssector om de twee weken een overzicht van het belangrijkste nieuws, achtergrondverhalen en opinies. Wat begon als een bescheiden initiatief, groeide uit tot een vertrouwde informatiebron voor velen binnen het vakgebied. Toch heeft de redactie nu besloten dat het tijd is voor verandering.”
Waarom? Saey: “De beslissing om te stoppen met de nieuwsbrief komt niet onverwacht. De manier waarop nieuws wordt verspreid en geconsumeerd is de afgelopen jaren fundamenteel veranderd. De komst van sociale media, pushmeldingen en podcasts maakt het mogelijk om nieuws direct en vrijwel realtime bij het publiek te brengen. Daar speelt Pitane Blue op in met de lancering van hun nieuwste initiatief: Pitane Blue Nieuwsradio.”
Het verdwijnen van de nieuwsbrief, die niet alleen voor ‘nieuws’ van belang was, (de redactie pikte vaak dingen op die anderen over het hoofd zagen of bewust lieten liggen) maar juist voor de achtergrondduiding, de ‘inside information’ en de kritische, vaak dwarse meningen van de hoofdredacteur op prijs werd gesteld, laat een gat vallen dat niet door een ander, vluchtiger, medium kan worden ingevuld. Vooral degelijke technische informatie – al dan niet gelieerd aan de voornaamste activiteiten van de familie Saey – het automatiseringsbedrijf Pitane – vond een warm onthaal in de lezerskring. Juist voor de achtergrondinformatie, die vaak meer en gedetailleerder uitleg vergt, is radio niet echt een geschikt medium.
Saey’s gedegen onderbouw van ontwikkelingen in de mobiliteitssector zal worden gemist, net als zijn neiging campagne-achtig te ageren (neem bijvoorbeeld ontwikkelingen rondom de Boordcomputer Taxi en de Centrale Database Taxivervoer). Daarom zullen veel lezers – waaronder wij van Magazine Personenvervoer, die geen behoefte hebben aan nieuws pur sang – de nieuwsbrief gaan missen. Immers, die vluchtige berichtgeving is er al genoeg, via de media die Saey in zijn afscheidsbrief noemt. Iedereen die snel een ‘nieuwswindje’ wil laten – uit commercieel of emotioneel oogpunt – is al snel op LinkedIn, Facebook, X, BlueSky, Instagram of WhatsApp te vinden. Die meldingen maken die media juist minder interessant voor mobiliteitsprofessionals. Lezers, serieuze mobiliteitsprofessionals, hebben juist behoefte aan uitleg, samenhang en verdieping. Niet aan de ene ‘hoeramelding’ na de andere.
Maar Saey is duidelijk een andere mening toegedaan en licht dat ook toe: “Enkele weken geleden ging dit nieuwe platform live en sindsdien is het mogelijk om via korte geluidsfragmenten snel op de hoogte te blijven van mobiliteitsnieuws. De ambitie van de redactie is helder: niet alleen sneller nieuws brengen, maar ook inspelen op het veranderende gedrag van de doelgroep. Luisteren naar nieuws tijdens het rijden, wandelen of sporten wordt steeds normaler. De behoefte aan een statisch overzicht via e-mail neemt daarmee gestaag af.” Als mobiliteits- en communicatieprofessionals verschillen we hier duidelijk van mening, al kunnen we ons ook niet onttrekken aan de gedachte dat hier een generatiewissel speelt. Zeker is het opdoeken van een arbeidsintensieve nieuwsbrief als Pitane Blue ook verbonden met commerciële en financiële motieven.
De redactie van de nieuwsbrief ziet dat duidelijk anders: “De laatste nieuwsbrief van Pitane Blue markeert het einde van een tijdperk, maar tegelijkertijd ook het begin van een nieuwe fase. Een fase waarin snelheid, bereik en flexibiliteit centraal staan. De vertrouwde toon, de betrouwbare berichtgeving en de scherpe analyses blijven — alleen de vorm verandert.” Bij dat laatste zetten we onze vraagtekens, gewoon vanuit de wetenschap dat radio een vluchtiger medium is dan de nieuwsbrief.
“De keuze om de nieuwsbrief stop te zetten is dan ook een logische stap vooruit,” legt de redactie uit. “De manier waarop we nieuws verspreiden moet mee-evolueren met de tijd. Met onze Nieuwsradio bereiken we mensen sneller en op momenten dat het hen uitkomt. Een nieuwsbrief, hoe mooi ook, is in dat opzicht een achterhaald medium.”
Het is duidelijk dat ook binnen de Pitane Blue-redactie er verschillende opinies waren: “Het besluit werd met gemengde gevoelens genomen binnen de redactie. Meer dan 140 edities lang werkten zij met toewijding aan de inhoud en opmaak van elke nieuwsbrief. De vaste lezers wisten precies wat ze konden verwachten en vertrouwden op de objectieve en actuele berichtgeving. Die redactionele kwaliteit blijft behouden, maar krijgt nu een andere vorm. Niet langer via e-mail, maar via audio en online nieuwsplatforms.”
“De laatste nieuwsbrief van Pitane Blue markeert het einde van een tijdperk, maar tegelijkertijd ook het begin van een nieuwe fase. Een fase waarin snelheid, bereik en flexibiliteit centraal staan. De vertrouwde toon, de betrouwbare berichtgeving en de scherpe analyses blijven — alleen de vorm verandert.”
Wij van Magazine Personenvervoer en vele van onze lezers zullen het kritische, enthousiaste en goed-geïnformeerde geluid van de Pitane Blue nieuwsbrief missen. Bedankt Gerrit Saey, bedankt familie Saey voor die 140 edities en succes gewenst met de nieuwe mediawegen.
- Verdwenen: de nieuwsbrief van Pitane Blue.