Het wordt steeds duidelijker welke impact de mogelijke aanleg van de Lelylijn heeft
Terwijl in Fryslân de geluiden uiteenlopen van positief naar licht-negatief, komt de trajectkeuze steeds dichterbij. Duizenden nieuwe treinreizigers en een halvering van de reistijd tussen Emmeloord en Groningen. Het wordt steeds duidelijker welke impact de mogelijke aanleg van de Lelylijn heeft. Al zitten er grote verschillen tussen de mogelijke trajecten, waaruit eind dit jaar een keuze wordt gemaakt, noteert De Stentor.
In het meest realistische scenario maken dagelijks 41.000 reizigers een rit met de Lelylijn. Zo’n 22.400 gaan voor het eerst met de trein naar een stad aan het traject. Als twee intercity’s en twee stoptreinen per uur rijden op het tracé tussen Lelystad, Emmeloord, Heerenveen en Leeuwarden of Drachten en Groningen. Deze aantallen kunnen variëren van 35.000 tot 52.000 reizigers per dag. Dat hangt ervan af of er twee of acht treinen per uur over de Lelylijn rijden. “Maar dat is een extreem scenario met veel te veel treinen”, stelt onderzoeker Rachel Tienkamp-Beishuizen, adjunctdirecteur advies- en ingenieursbureau Hompe en Taselaar, in een bijeenkomst met politici.
De maanden van de waarheid zijn aangebroken voor de Lelylijn. Eind dit jaar besluit de Tweede Kamer of de nieuwe spoorlijn tussen Amsterdam en het noorden wordt aangelegd. Verschillende onderzoeken maken steeds duidelijker wat het toekomstbeeld van de Lelylijn kan zijn voor reizigersaantallen en reistijden.
Naast het tracé dat het meest logisch lijkt, zijn om een kokervisie te voorkomen nog twee trajecten onderzocht. Een ervan gaat van Amsterdam naar Alkmaar en over de Afsluitdijk naar Leeuwarden en Groningen. Hierbij wordt de Noordoostpolder overgeslagen. Als op dit traject vier keer per uur een trein rijdt, kan dat 17.000 reizigers per dag naar de Lelylijn lokken, waarvan 6900 nieuwkomers.
Een tweede alternatief gaat van Lelystad naar Emmeloord en vervolgens over nieuw spoor naar Assen. Deze route kan 28.000 reizigers per dag naar de Lelylijn trekken, waarvan 10.300 nieuwelingen. Dit tenminste als vier keer per uur een trein rijdt op het totaal van deze lijn tussen Amsterdam-Zuid en Groningen of Leeuwarden. “Wij willen nu analyseren wat de gevolgen zijn als de trein wel of niet stopt op een (nieuw) station”, meldt onderzoeker Tienkamp-Beishuizen in een bijeenkomst met politici.
Stel dat Emmeloord een station krijgt, dan wordt de reistijd naar studentenstad Groningen meer dan gehalveerd. Van bijna twee uur met de bus naar een kleine veertig minuten met de trein. Het verschilt enkele minuten of de trein via Heerenveen en Drachten gaat of via Assen. Ook niet onbelangrijk: de reistijd tussen Emmeloord en Lelystad daalt van 38 minuten met de bus naar 13 minuten met de trein. Waarna de treinreis naar Amsterdam-Zuid nog 34 minuten duurt. In nog geen uur gaat het met de trein van Lelystad naar Leeuwarden of Groningen, terwijl dat nu ongeveer anderhalf uur is.
Toch hangt het succes van de Lelylijn deels vast aan hoe gemakkelijk reizigers bij een station kunnen komen. Bijvoorbeeld met de bus vanuit dorpen. “Extra investeringen in het onderliggende ov-netwerk is nodig, zodat wie niet direct aan het tracé woont ook goed gebruik kan maken van de Lelylijn”, benadrukt Tienkamp-Beishuizen.
- Het wordt steeds duidelijker welke impact de mogelijke aanleg van de Lelylijn heeft. Investeringen in het onderliggende ov-net zijn nodig. Illustratie Lelylijn.