Het zijn niet alleen boeren die wegen blokkeren in Frankrijk: taxichauffeurs demonstreren voor correcte prijs zittend ziekenvervoer
Het zijn niet alleen boeren die tegenwoordig op de belangrijkste transportroutes in Frankrijk demonstreren. Franse taxichauffeurs demonstreerden vandaag in Parijs, Marseille en Bordeaux. En op een aantal andere belangrijke vervoersassen in Frankrijk willen ze met hun actie in rap tempo de zorgverzekeraars dwingen weer aan tafel te gaan zitten om de vergoedingen en tariefaanpassingen voor zittend ziekenvervoer te bespreken. Vooral in dunbevolkte plattelandsgebieden vormt dit patiëntenvervoer de ruggengraat van de bedrijfsvoering van lokale taxibedrijven.
In Parijs reden taxi’s met een slakkengang over de A13 richting Porte d’Auteuil. In Bordeaux, in het zuiden van het land, verzamelden zo’n 500 taxi’s zich op de ring rond de stad, een belangrijke transportas tussen Parijs en Spanje. Ook in Marseille en op de A8 bij Aix-en-Provence waren er acties van taxichauffeurs.
Met hun campagne willen de taxichauffeurs een heronderhandeling over de vergoedingen voor ziekenvervoer afdwingen. De zorgverzekeraar heeft een verdrag op tafel gelegd dat voor de vakbonden niet toereikend is. De oppositie is “verenigd en nationaal”, zegt Eric Bouclon van de taxivakbond Marseille aan France 3 Provence-Alpes. Alle vakbonden van taxichauffeurs zijn bezorgd over de nieuwe overeenkomst tussen hun beroepsgroep en het Nationaal Ziekteverzekeringsfonds (CNAM – Caisse Nationale d’ Assurance Maladie), vaak uitgevoerd door de lokale Caisse Primaire d’ Assurance Maladie (CPAM).
Deze overeenkomst, die begin januari in het nationale publicatieblad is gepubliceerd en op 1 februari in werking moet treden, is nog niet gedetailleerd, maar zal met name de prijzen voor het dekken van de kosten van het ziekenvervoer wijzigen. Momenteel geeft een taxichauffeur de sociale zekerheid 20% ‘korting’ op de ritprijs. Taxibedrijven weten niet welke kortingen of prijzen nu gerekend gaan worden. “In plattelandsgebieden kan het medisch vervoer 100% van de taxiactiviteit vertegenwoordigen”, legt Bouclon uit.
“Taxi’s zijn kleine ambachtelijke bedrijven, ze moeten de prijs kennen.” De algemeen secretaris van de taxivakbond in Marseille herinnerde eraan dat de collectieve overeenkomst tussen de CNAM en de taxi’s doorgaans elke vijf jaar onderwerp van onderhandelingen is, wat dit jaar niet het geval is. Een voorbeeld van gangbare ritprijzen uit Bretagne: Een rit voor het ziekenvervoert van maximaal 5 kilometer in Morbihan is gemaximeerd op 13 euro, voor Finistère zelfs 11 euro. Voor vakanties en weekenden gelden dezelfde minimumtarieven.
Vandaag werden vertegenwoordigers van de taxibranche ontvangen op het Ministerie van Volksgezondheid in Parijs. Op basis van deze bijeenkomst zullen zij beslissen of de mobilisatie wordt voortgezet.
- Het zijn niet alleen boeren die wegen blokkeren in Frankrijk: taxichauffeurs demonstreren voor correcte prijs zittend ziekenvervoer. Redactiefoto.