Huiszoekingen bij onderaannemers van De Lijn en andere busbedrijven
De Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) voert huiszoekingen uit in de bussector. Grote spelers, zoals onderaannemers van De Lijn en bedrijven die schoolvervoer uitvoeren, maakten mogelijk kartelafspraken.
Waar de huiszoekingen worden uitgevoerd, laat staan bij welke bedrijven precies, en hoeveel het er zijn, meldt de Belgische Mededingingsautoriteit niet. De auditeur-generaal van de BMA, Damien Gerard, wou aan De Tijd wel kwijt dat het een grote operatie is die maandag begon en de hele week duurt. “Het gaat om meerdere plaatsen, zowel in Vlaanderen als in Wallonië.”
Volgens hem richten de huiszoekingen zich op ‘grote spelers’ in de sector en zijn zowat alle segmenten ervan betrokken. “Bijvoorbeeld onderaannemers voor ov-maatschappijen zoals De Lijn en TEC, bedrijven die aan schoolvervoer doen en ondernemingen die reizen en uitstappen verzorgen.’
De BMA geeft ook wat uitleg over de achtergrond van de actie. “Op grond van informatie in het bezit van het auditoraat (de onderzoeksinstantie van de BMA, red.) bestaat het vermoeden dat de ondernemingen in kwestie mogelijk betrokken zijn bij afspraken of onderling afgestemde feitelijke gedragingen.”
Daarbij gaat het over “prijsstelling, marktverdeling, afstemming bij aanbestedingen en andere contracten, alsook niet-afwervingspraktijken”.
Dat laatste is de onderlinge afspraak om geen (sleutel)personeel van elkaar te rekruteren. Die praktijk dook ook in juli op bij de kartelboete van 47 miljoen euro van de BMA voor enkele privébewakingsbedrijven in België. De mogelijke inbreuken in de bussector gaan in tegen Belgisch en EU-recht.
De BMA kwam in actie naar eigen zeggen na het verkrijgen van informatie in het dossier. Van wie of in welke context wil de instantie niet kwijt. Ze wijst erop dat een huiszoeking een preliminaire stap is in een onderzoek naar restrictieve mededingingspraktijken en niet vooruitloopt op de uitkomst van zo’n onderzoek. Het is dit jaar de eerste keer dat de BMA voor eigen rekening binnenvalt bij bedrijven. Daarnaast doet ze dat ook bij onderzoeken door de Europese Commissie.
De Belgische beroepsfederatie van de bus- en autocarsector, FBAA, kon geen informatie geven. De FBAA telt ongeveer 300 leden die goed zijn voor bijna 90 procent van de markt. Ook De Lijn zelf neemt akte van het nieuws. Onderaannemers (‘pachters’) voeren bij De Lijn zo’n kwart van de ritten uit.
Tot de grootste behoren de groepen Hansea, Keolis en Waaslandia. Waaslandia zegt niet betrokken te zijn en De Tijd kon de directies van Hansea en Keolis niet contacteren.
- Huiszoekingen bij onderaannemers van De Lijn en andere busbedrijven. Redactiefoto.