In Groot-Brittannië komt bij een urgente 112-oproep steeds vaker een taxi in plaats van een ambulance
Cijfers over het afgelopen boekjaar van de National Health Service (NHS) die door de omroep BBC zijn verkregen, laten een forse toename zien van het aantal taxi’s dat naar 999-noodoproepen wordt gestuurd. Ambulancediensten gebruiken taxi’s om duizenden patiënten naar het ziekenhuis te brengen na oproepen die aanvankelijk als ‘dringend’ werden aangemerkt.
Cijfers die via de Freedom of Information Act werden verkregen geven aan dat deze praktijk toeneemt naarmate ziekenhuizen worstelen met de toenemende druk op het NHS-systeem. Vaak kunnen ambulances hun patiënten niet kwijt vanwege een tekort aan bedden en wachten ze met hun patiënt(en) tot een bed vrijkomt. De patiënten die dit overkwam varieerden van een drie dagen oude baby in Yorkshire tot een 103-jarige in Wales. De NHS zei echter dat slechts een klein deel van de patiënten op deze manier naar het ziekenhuis werd gebracht. Een aantal ziekenhuizen vertelde de BBC dat taxi’s in dergelijke omstandigheden alleen werden gebruikt als het klinisch veilig was om dit te doen.
In Engeland, Schotland en Wales waren er tussen april 2021 en eind januari 2022 meer dan 24.000 ritten waarbij een taxi werd gestuurd na een telefoontje van noodnummers 999 (112 in Europa) of 111. Op basis van aangeleverde cijfers was dit ruim 23% meer dan vorig jaar. In Schotland en Wales waren de cijfers vergelijkbaar. Een NHS-woordvoerder zei: “Deze cijfers vertegenwoordigen slechts 0,3% van de ambulance-oproepen van april tot januari. Noodambulances worden naar levensbedreigende 999-oproepen gestuurd en taxi’s worden alleen gebruikt om andere patiënten te vervoeren als het klinisch geschikt is en de patiënt ermee instemt.”
NHS Engeland zei dat er geen patiënten in ‘onmiddellijk levensbedreigende’ situaties per taxi naar het ziekenhuis zijn gebracht. Voor de volgende urgente categorie, waarbij sprake is van een ernstige aandoening zoals een beroerte – wordt ter plaatse een beoordeling gemaakt door paramedici voordat het incident anders wordt ingeschaald en een taxi kan worden gebeld.
Duizenden C3-oproepen, waarvoor dringend vervoer nodig is, worden telefonisch beoordeeld voordat een taxi wordt geboekt.
Andrew Weeds, 73 uit Norwich, dacht dat hij blindedarmontsteking had toen hij ondraaglijke buikpijn kreeg.
Zijn vrouw belde 999, maar kreeg bij zijn oproep te horen dat een ambulance tot 15 uur op zich kon laten wachten. Er kwam een ambulancebroeder aan de lijn en meneer Weeds herinnerde zich: “Hij zei: ‘je moet naar het ziekenhuis. Ik ga een taxi voor je halen’. Ik had pijn en moest ook overgeven. Ik was stomverbaasd toen ik dacht dat ze tegenwoordig taxi’s gebruiken om noodgevallen op die manier naar het ziekenhuis te vervoeren.”
In het ziekenhuis wachtte hij zeven uur voordat een dokter hem onderzocht en uiteindelijk werd hij gediagnosticeerd met een infectie. “Ik was blij dat de taxichauffeur opdook en me naar de spoedeisende hulp bracht. Er is iets heel erg mis binnen de NHS, dus laten we hopen dat ze het kunnen oplossen.”
De East of England Ambulance Service (EEAST) verontschuldigde zich bij Weeds, maar zei dat de oproep aanvankelijk categorie 5 was – niet urgent. Het werd vervolgens geüpgraded naar C4 als minder urgent, maar waarvoor ziekenhuisonderzoek of beoordeling nodig was. Een EEAST-woordvoerder zei: “Een beslissing om een taxi te gebruiken om een patiënt naar het ziekenhuis te brengen, wordt pas genomen nadat een arts deze heeft beoordeeld en passend wordt geacht. Net als andere ambulancediensten in het VK hebben we een langdurige overeenkomst met taxibedrijven en externe leveranciers om onze diensten te ondersteunen.”
Van de ziekenhuisgroepen die gegevens aanleverden, was North West Ambulance Service (NWAS) de zwaarste gebruiker van taxi’s na een oproep die aanvankelijk als urgent werd geclassificeerd.
Er werd altijd een goede beoordeling uitgevoerd en een taxi werd alleen met toestemming van de patiënt gestuurd. Tussen april 2021 en eind januari 2022 stuurde NWAS meer dan 11.000 taxi’s voor categoriëen C2 en C3. Operationeel directeur Ged Blezard zei: “Taxi’s worden geregeld voor een klein aantal patiënten die 999 bellen, maar pas nadat ze door een arts zijn beoordeeld als veilig om op deze manier naar het ziekenhuis te reizen.”
Een paramedicus die patiënten via de telefoon beoordeelt, vertelde de BBC anoniem: “We begrijpen volledig dat een taxi van 10 minuten beter is dan 10 uur wachten op een ambulance. We bidden alleen dat we niets missen tijdens het telefoongesprek met de patiënt.”
Een manager van een taxibedrijf zei dat het onaanvaardbaar was om zijn chauffeurs te vragen om 999-patiënten te vervoeren, gezien hun gebrek aan relevante training. Hij zei: “Het is erg oneerlijk tegenover de klant die naar het ziekenhuis moet. Het is ook extreem oneerlijk tegenover de chauffeur, omdat hij geen training heeft gehad om met dat soort situaties om te gaan.”
“Hij is een zelfstandige taxichauffeur. Zijn enige opleiding is echt autorijden. Hij heeft geen EHBO-opleiding of een opleiding voor spoedeisende medische hulp. Hij zal waarschijnlijk niet eens weten waar hij op dat moment mee bezig was.”
- In Groot-Brittannië komt bij een urgente 112-oproep steeds vaker een taxi in plaats van een ambulance. Redactiefoto.