ING: Openbaar vervoer en luchtvaart beginnen na goederenvervoer met vertraging met herstel in 2022
Voor de transport- en logistieksector wordt 2022 opnieuw een jaar met twee gezichten. Bij de meeste bedrijven in het goederenvervoer zakt de groei na een fase met sterke internationale vraag terug. Voor het door de coronamaatregelen sterk getroffen OV en luchtvaart gaat ING Research uit van bestendiger herstel en vanaf een laag startpunt zelfs sterke groei.
Naarmate de beperkingen verdwijnen zal de vraag terugveren, maar er is ook blijvende impact. De luchtvaart blijft nog het meest achter, maar kan vanaf het voorjaar herstellen en uitkomen op zo’n 70% van het pre-coronaniveau vrachtvluchten ingegrepen. Personeelstekorten remmen voor steeds meer bedrijven de groei, vooral in het wegtransport want chauffeurs zijn nog nooit zo schaars geweest. De krapte leidt dit jaar ook tot hogere loonkosten, die samen met de hogere brandstofprijzen en duurder materieel voor hogere tarieven voor het vervoer over de weg gaan zorgen. Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht transport en logistiek van ING Research.
Het personenvervoer opereert door de pandemie echter nog altijd op halve kracht. Hoewel er onzekerheden blijven, komt er dit jaar naar verwachting meer ruimte voor herstel, waarmee het ov en de luchtvaart ‘terugveren’ en sterk groeien. Per saldo zorgt dit ervoor dat de transport- en logistieksector de opgaande lijn met een volumegroei van ruim 10% kan doorzetten en eind 2022 totaal gezien weer boven het pre-corona niveau uitkomt.
Hoewel het ov en vooral de luchtvaart nog een lange terug weg te gaan hebben, leert de ervaring van vorig jaar ook dat afbouw van coronamaatregelen relatief snel meer vraag oplevert. Hoewel het jaar begonnen is met een valse start, is er met een nieuwe fase van de pandemie meer perspectief. Het ov kan daarmee herstellen tot gemiddeld 75% van het eerdere aantal reizigers.
Ook de passagiersluchtvaart kan vanaf dit voorjaar vanaf een laag punt fors herstellen, met Europees en vakantieverkeer voorop, maar blijft over heel 2022 nog wel onder de 60% steken (incl. vracht: 70%). Door de blijvende effecten van de pandemie op reisgedrag is volledig herstel van het passagiersvervoer voorlopig nog niet in zicht, voor de luchtvaart laat dit het langst op zich wachten.
Personeelskrapte is in alle geledingen van de logistiek (met in 2021 53 vacatures op elke 1.000 werknemers) en het ov een remmende factor. In het derde kwartaal van 2021 stonden bij het UWV bijvoorbeeld 11.650 vacatures voor vrachtwagenchauffeurs open: 1 vacaturen op 8 werkenden. Doordat 1 op de 3 chauffeurs ouder is dan 55 en de instroom de uitstroom nauwelijks bijhoudt, loopt de druk op.
- ING: OV en luchtvaart beginnen na goederenvervoer met vertraging met herstel in 2022. Redactiefoto.