IRU: EU-leidraad voor taxi- en huurauto-regulering bevordert geen eerlijke en schone mobiliteit
De leidraad van de Europese Commissie voor het reguleren van taxi’s en huurauto’s met chauffeur (zie ook elders op de PV-website), die de EU Commissie op 4 februari jl. publiceerde, bevestigt het belang van regelgeving op lokaal niveau, maar bevordert geen eerlijke en schone mobiliteit, aldus de International Road Transport Union (IRU). De organisatie, die zich de afgelopen jaren meer met vrachtvervoer dan met taxi’s bezig hield, is verheugd over de erkenning door de EU Commissie dat de regels voor taxi’s en huurauto’s zaken zijn voor nationale, regionale of lokale bevoegde autoriteiten, omdat zij het dichtst bij de klanten staan. Het zijn die overheden die uiteindelijk over de taxi- en huurautoregulering gaan en niet de EU.
De opkomst van online platforms heeft de internationale en EU- aspecten van personenvervoer op aanvraag benadrukt. Toch zijn de bestaande lokale, nationale en regionale regelgevingskaders de meest geschikte niveaus om de goede werking van de markt te verzekeren vanuit een prestatie- en concurrentieperspectief.
De IRU ondersteunt ook het standpunt dat in de leidraad wordt gedeeld, dat regelgevingskaders eerlijke kansen moeten bieden aan alle marktspelers, bestaande en nieuwe, evenals eerlijke concurrentie tussen marktspelers. In dat opzicht vindt de IRU de inspanningen van de EU Commissie om duidelijkheid te scheppen bewonderenswaardig. Helaas biedt de leidraad geen ondersteuning voor het broodnodige gelijke speelveld tussen taxi’s en huurauto’s met chauffeur. Hoewel de verplichtingen van de twee segmenten vaak verschillend zijn op nationaal niveau, wordt dit op Europees niveau niet als zodanig erkend. Dit houdt het risico van oneerlijke concurrentie in stand.
“Men had zich er minimaal op moeten richten dat alle bedrijven in transport en mobiliteit eerlijk concurreren op een innovatieve, sociaal aanvaardbare en milieuvriendelijke manier,” aldus Raluca Marian, IRU EU Advocacy Director. De leidraad had bedrijven duidelijk moeten oproepen om online eerlijk te concurreren, net zoals ze offline doen, op basis van het principe “dezelfde service, dezelfde regels”. Met name had de leidraad verder kunnen verduidelijken dat het regelgevingskader voor taxi’s, huurauto’s met chauffeur en aanbieders van ritdiensten op niet-discriminerende basis aspecten moet omvatten zoals vergunningen, registratie, de goede naam van managers en chauffeurs, opleiding en examens, verzekeringen, voertuigveiligheid, sociale omstandigheden en belastingen in de hele EU.
Bovendien had de leidraad moeten erkennen dat de meest effectieve manier om lege ritten te verminderen en het klimaat te beschermen niet de invoering van nieuwe wachtruimtes of de intrekking van de regel van terugkeer naar de bedrijfszetel voor huurauto’s is. De enige duurzame oplossing is eerder om passagiers over te hevelen naar collectieve vervoermiddelen, waaronder het ov en taxi’s. “In plaats van te proberen de goed functionerende lokale markten voor passagiersvervoer in de EU-lidstaten te beïnvloeden, zou het doel van de EU moeten zijn om de lidstaten aan te moedigen de verschuiving naar collectieve vervoermiddelen en de vergroening van bestaande vloten met een hoog percentage kilometers te ondersteunen,” voegde Marian toe.
De IRU zal de komende maanden het effect van deze EU-leidraad monitoren op het niveau van de lidstaten in het segment taxi’s en huurauto’s met chauffeur, en zal samen met de Europese Commissie eventuele verbeteringen bekijken.
• IRU: EU-leidraad voor taxi- en huurauto-regulering bevordert geen eerlijke en schone mobiliteit. Redactiefoto.