Is het einde van de traditionele Filipijnse ‘Jeepney’-taxi nabij?
In New York City zijn de klassieke Ford Crown Victoria taxi’s zo goed als verdwenen, in Londen rijden steeds minder oude TX ‘black cabs’ en neemt het aantal elektrische TXe-taxi’s hand over hand toe. Op de Filipijnen willen de autoriteiten , aldus de NOS, graag dat de klassieke taxi’s, of eigenlijk kleine busjes, de ‘Jeepneys’, die aanvankelijk werden gebouwd op het onderstel van een Amerikaanse jeep, worden vervangen door elektrische modellen. Na de Tweede Wereldoorlog lieten de Amerikanen hun jeeps achter. De Filipino’s bouwden ze om tot goedkope, verlengde vervoersmiddelen. Er rijden er bijna 80 jaar later nog altijd zo’n 250.000 in de Filipijnen. Vooral opvallend is de uitbundige wijze waarop elke chauffeur zijn voertuig heeft gedecoreerd. Dat is een bijzonder extravagante kunstvorm geworden, die de persoonlijke smaak van de chauffeur weergeeft.
Vooral tijdens het droge seizoen, als de smog niet wegregent, is Manila een van de meest vervuilde steden op aarde. Zo’n 15 procent van alle fijnstof komt van de Jeepney-diesels. De overheid wil ze graag vanaf 1 januari vervangen door kleinere elektrische busjes, die de chauffeurs smalend ‘luciferdoosjes’ noemen. Kostte een Jeepney zo’n 2.500 euro in aanschaf – en vijf jaar in afbetaling – de nieuwe busjes hebben een prijskaartje van 50.000 euro. Nauwelijks op te brengen voor de Jeepney-eigenaren. Zeker wanneer (gedeelde) ritjes hooguit 20 eurocent kosten en de dagopbrengst van een chauffeurs hooguit 30 euro is. De overheid beloofde wel subsidies, maar de hoofdmoot komt toch voor rekening van de chauffeur.
Natuurlijk protesteren en demonstreren de chauffeurs samen met collega’s van organisaties van chauffeurs, maar of dat effect zal hebben? De Filipijnse overheid lijkt vastbesloten te zijn om de luchtvervuling door de Jeepneys aan banden te leggen en nieuwe e-busjes te introduceren.
- Is het einde van de traditionele Filipijnse ‘Jeepney’-taxi nabij? En is deze e-jeepney de vervanger? Foto To-Jo Motors.