Jaarverslag Sociaal Fonds Mobiliteit over ‘turbulent jaar’ 2021 verschenen
Deze week verscheen het jaarverslag van het Sociaal Fonds Mobiliteit (SFM) over 2021: “Een turbulent jaar vanwege de coronacrisis met verstrekkende consequenties voor het zorgvervoer.”
In de inleiding memoreert het jaarverslag dat de vraaguitval vanaf de start van corona in maart 2020 substantieel was. “Het zakelijk vervoer kwam stil te liggen evenals het schoolvervoer in die perioden dat de scholen gesloten waren. Het sociaal recreatief vervoer (WMO/regiotaxi) werd gedecimeerd, het vervoer naar dagbestedingslocaties liep sterk terug en alleen het ziekenvervoer bleef enigszins in stand. In 2021 trad er weliswaar enige verbetering op maar afhankelijk van de mate van de coronabesmettingen nam de vraag naar vervoer toe of af.” Het verslag noteert ook dat de gevolgen in termen van faillissementen beperkt bleven vanwege de overheids-steunmaatregelen en bijdragen vanuit de opdrachtgevers.
Wel leidde de afnemende loonsom bij bedrijven tot lagere inkomsten voor SFM. Ook waren de looncontroles die SFM in opdracht van het Pensioenfonds Vervoer uitvoerde in 2020 gestopt. “Dit leidde tot een negatieve exploitatie. Daarnaast werden al veel projecten, waaronder het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit gefinancierd vanuit de reserves. Om de begroting de komende jaren sluitend te krijgen en tegelijkertijd de ambities van sociale partners waar te kunnen maken is een premieverhoging doorgevoerd per 1 januari 2022 van 0,35 zodat uitgaven en inkomsten in evenwicht zijn.”
Ondanks dat er geen directe noodzaak meer was voor een reorganisatie, heeft de SFM-directie toch besloten een externe analyse van de organisatie in 2022 uit te laten voeren. “Op basis daarvan kan besloten worden of, en zo ja, welke maatregelen nodig zijn om de organisatie niet alleen financieel, maar ook organisatorisch toekomstbestendig te maken.”
De cao-controles zijn door de coronacrisis in 2021, afhankelijk van de aangekondigde overheidsmaatregelen, afwisselend digitaal en fysiek uitgevoerd. “Ook de overige dienstverlening van Sociaal Fonds Mobiliteit werd in 2021 voornamelijk online uitgevoerd. De werknemers van Sociaal Fonds Mobiliteit hebben ondanks de soms lastige omstandigheden vanuit thuis de werkzaamheden goed kunnen voortzetten.”
In de loop van 2021 werd duidelijk dat de sector te maken kreeg met een fors personeelstekort dat een ongekende omvang zou aannemen. Daarvoor ontwikkelde en lanceerde SFM een nationale vacaturewebsite. Hieraan wordt dit jaar een extra impuls gegeven door een online wervingscampagne.
Het project ‘Sterk aan het stuur’ dat zich richt op het bevorderen van de duurzame inzetbaarheid van mensen door het aanbieden van diverse producten en diensten voor werkgevers en werknemers, heeft zich in 2021 sterk ontwikkeld. “Veel bedrijven en werknemers hebben gebruik gemaakt van het aanbod op het gebied van verbetering van de vitaliteit, budgetcoaching, stoppen met roken, omgaan met stress, goed werkgeverschap en dergelijke. Het succes van dit project dat eindigde in december 2021 heeft het bestuur doen besluiten om het project in 2022 voort te zetten met gebruikmaking van een andere nationale subsidieregeling zodat alle activiteiten nog steeds kosteloos kunnen worden aangeboden.”
Het jaarverslag van het Sociaal Fonds Mobiliteit over 2021 is hier te vinden: https://www.sociaalfondsmobiliteit.nl/application/files/2216/5719/2611/Jaarverslag_Sociaal_Fonds_Mobiliteitr_2021.pdf
• Jaarverslag Sociaal Fonds Mobiliteit over ‘turbulent jaar’ 2021 verschenen. Illustratie SFM.