Kabinet reikt geen echte oplossingen, wel noodoplossingen aan voor crisis in het leerlingenvervoer: vrijwilligers of gewone taxi’s
Minister Dennis Wiersma, ondermeer verantwoordelijk voor basis- en voortgezet onderwijs, is zich ervan bewust dat er iets moet gebeuren om de problemen met het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs op te lossen, maar op de korte termijn zijn we aangewezen op noodmaatregelen. Dat zei de bewindsman vandaag in de Tweede Kamer, die debatteerde over het toenemende tekort aan chauffeurs waardoor kwetsbare leerlingen helemaal niet meer naar school kunnen of lang moeten wachten op hun taxibusje. Daarbij komen weer eens vrijwilligers in beeld: ouders of vrijwilligers zouden zelf een rijdienst op kunnen zetten of desnoods gewone taxi’s inzetten die de gemeente dan moet betalen, zei hij. “Het is heel verdrietig, maar nood breekt wet.”
Voor het debat overhandigde Elijah Delsink, voorzitter van de brancheorganisatie Leerlingenbelang Voortgezet Speciaal Onderwijs (LBVSO) een petitie met 100.000 handtekeningen aan de minister. De gemeenten zijn sinds 1986 verantwoordelijk voor de uitvoering van het leerlingenvervoer. Uit een enquête bleek dit jaar dat het op veel plaatsen een chaos is. Wiersma is bereid gemeenten die hun zaken niet op orde hebben harder aan te pakken en desnoods te korten op de onderwijsgelden die ze krijgen. Die gemeenten zeggen weer dat de vervoersbedrijven die zij inhuren onvoldoende personeel kunnen vinden.
Eigenlijk zou Wiersma het liefst zien dat de gemeenten in hun contracten met vervoerders opnemen dat de maximale reistijd 45 minuten mag zijn, maar daar zijn de gemeenten volgens hem huiverig voor. “Dat schept meer verwachtingen en dat leidt weer tot meer teleurstellingen, is hun redenering. Dat begrijp ik ook wel.”
Een gefrustreerde Wiersma noemt het naar elkaar wijzen ‘gekmakend’. Daarom wil hij binnenkort met alle partijen om de tafel om tot een oplossing voor de lange termijn te komen. Als de Kamer hem daartoe oproept, is hij ook bereid te kijken of het beter is om de decentralisatie van het leerlingenvervoer terug te draaien en weer onder te brengen bij het Rijk.
Volgens Wiersma is het grote probleem dat er nooit expliciet een toezichthouder is aangesteld voor het leerlingenvervoer. De gemeenten zouden de gang van zaken moeten monitoren, maar dat gebeurt nog maar in 60 procent van de gemeenten.
Verschillende partijen vroegen ook aandacht voor de slechte betaling van de chauffeurs. “Een hongerloontje”, gaf de minister toe. Hij reed afgelopen maandag zelf mee in een taxibusje. “Chauffeur Ron vertelde mij dat hij twaalf euro per uur krijgt. En het werk valt niet mee. Je moet niet altijd even gemakkelijke kinderen een beetje in bedwang houden en tegelijkertijd op de weg letten.”
Een groot deel van de Kamer vindt dat het kabinet de vervoerders moet stimuleren om de chauffeurs in het leerlingenvervoer fatsoenlijk te betalen. Maar staatssecretaris Heijnen (IenW), die de Kamer ook had uitgenodigd, wees erop dat het kabinet maar een beperkte rol heeft daarin. Immers, het gaat om privébedrijven. Ze is wel bereid de gemeenten erop te wijzen dat ze bij het afsluiten van contracten kunnen eisen dat chauffeurs behoorlijk betaald worden.
• Minister Wiersma reikt geen echte oplossingen, wel noodoplossingen aan voor crisis in het leerlingenvervoer: vrijwilligers of gewone taxi’s. Foto VVD.